dc.contributor.author | Malessa, Eva | |
dc.date.accessioned | 2011-03-01T14:45:01Z | |
dc.date.available | 2011-03-01T14:45:01Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1149889 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26617 | |
dc.description.abstract | Tutkin pro gradu -työssäni S2-oppijoiden käsityksiä englannin kielen käytöstä ja
asemasta Suomessa. Aiemmat tutkimukset englannin kielen käytöstä ja asemasta
Suomessa ovat keskittyneet suomalaisten äidinkielenpuhujien käsityksiin. Tämän
tutkielman tarkoituksena on selvittää minkälaisia käsityksiä S2-oppijoilla on englannin
käytöstä ja asemasta Suomessa sekä heidän omassa elämässään että yleisemmällä
tasolla. Lisäksi tutkin S2-oppijoiden asenteita englannin kieltä kohtaan. Tutkimus
pyrkii samalla nostamaan esiin S2-oppijoiden käsityksiä englannin kielen mahdollisesta
vaikutuksesta suomen kieleen sekä S2-oppimiseen ja -opettamiseen.
Tutkimuksen aineisto kostuu sekä kirjallisesta että suullisesta materiaalista. Aineistona
tutkimuksessa on kuusi esseetyyppistä kirjoitelmaa sekä neljä yksilöhaastattelua.
Tutkimukseen osallistui yhteensä kymmenen kansainvälistä yliopiston opiskelijaa eri
kieli- ja kotimaataustoineen. Tarkastelin sisällönanalyysin avulla aineistoa.
Tutkimukseen osallistuvat S2-oppijat huomauttivat, että heidän englannin kielen
käyttönsä on lisääntynyt huomattavasti siitä lähtien, kun he muuttivat Suomeen.
Tutkimuksessa selvisi, että englannin kieli on Suomessa vahvasti läsnä S2-oppijoiden
arjessa ja erityisesti havaittavissa yliopistomaailmassa. Vaikka S2-oppijoiden mielestä
englanti on valloittanut Suomea, he eivät usko, että englannin kielestä tulee virallinen
kolmas kotimainen. Englannin kielen korkea status näkyy S2-oppijoiden mukaan
esimerkiksi suomalaisten innossa harrastaa englannin kielen taitoja S2-oppijoiden
kanssa. Tutkimus paljasti, että tutkittavat kokivat suomalaisten vastahakoisuuden puhua
heidän kanssaan suomea usein haittaavan S2-opiskelua ja opiskelumotivaatiota.
Jatkotutkimuksissa on otettava S2-oppijoiden lisäksi huomioon myös S2-opettajat, jotta
saadaan enemmän tietoa siitä, mitkä ovat englannin kielen vaikutukset S2-opetukseen. | |
dc.format.extent | 64 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | Language contact | |
dc.subject.other | English language | |
dc.subject.other | language learning | |
dc.subject.other | beliefs about SLA | |
dc.subject.other | language attitudes | |
dc.subject.other | metacognitive knowledge | |
dc.subject.other | Finnish as a second language learners | |
dc.title | Friend or foe? : attitudes to and beliefs about English in Finland expressed by Finnish as a second language learners | |
dc.title.alternative | Attitudes to and beliefs about English in Finland expressed by Finnish as a second language learner | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201103011837 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Kielten laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Languages | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | asenteet | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.subject.yso | suomen kieli | |
dc.subject.yso | toinen kieli | |
dc.subject.yso | Suomi | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |