Lapsen emotionaalisten tarpeiden kohtaaminen päiväkodin työpari- ja tiimityössä
Päivähoidossa toiminnan on lähdettävä valtakunnallisten linjausten mukaan lapsen
tarpeista. Tähän tutkimukseen valitsin emotionaalisista tarpeista lapsen kiinnittymisen ja
autonomian. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka erilaiset organisoitumisen
muodot (perinteinen kolmen aikuisen tiimi tai ryhmä, omahoitajatyö ja työparina
työskentely) vastasivat tutkimuskenttänä toimineen päiväkodin henkilökunnan
kokemusten mukaan edellä mainittuihin tarpeisiin.
Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen, puolistrukturoitu haastattelu.
Haastateltavat saivat kertoa kokemuksiaan ja merkityksiä tiimityöstä, omahoitajuudesta
sekä työparin kanssa työskentelystä. Jokaisella oli kokemusta näistä kaikista. Käytin
aineiston analyysissä strukturalistisen semiotiikan menetelmää. Sen avulla etsin
aineistosta ns. modaliteetteja eli tekijän eri tapoja muunnella kohdetta tahtomisellaan
teoillaan, uskomisellaan, tietämisellään, olemisellaan, voimisellaan, ja täytymisellä.
Tutkimukseni tuloksena oli, että omahoitajatyö ja työparityöskentely uudempina
tapoina koettiin lapsiläheisiksi tapoja organisoida aikuisten työtä ja sitä kautta ne
mahdollistivat lapsen emotionaalisiin tarpeisiin vastaamisen mm. läheisyyden,
luottamuksen ja turvallisuuden osalta. Mielenkiintoisena tutkimustuloksena voi pitää ns.
”ison tiimin” eli kolmen työparin yhteenliittymän perustavaa laatua olevaa merkitystä.
Mikään organisoitumisen muoto ei kuitenkaan vastannut aineistosta tekemieni
tulkintojen mukaan lapsen aktiivisuuden, oma-aloitteellisuuden tai tunteiden ilmaisun
tarpeisiin toista enemmän. Saadut tulokset ovat päiväkodin eri toimintakäytänteiden
valitsemisen kannalta merkittävä, mikäli halutaan nykyisellä hoitajamäärällä vastata
lasten tarpeisiin pienemmissä ryhmissä asetuksen mukaisilla lapsimäärillä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lapsen etu vai perheen oikeus : subjektiivisen päivähoito-oikeuden diskurssit päiväkodin johtajien, vanhempien ja lasten puheessa
Hiltunen, Sanna (2016)Subjektiivinen päivähoito-oikeus on aiheuttanut runsaasti kritiikkiä koko olemassaolonsa ajan. Järjestelmä on koettu yhteiskunnalliseksi ongelmaksi, vaikka todellisuudessa vain murto-osa alle kouluikäisistä lapsista on ... -
"Jokainen elämä on tärkeä" : kohtaamisia IOSCA -lapsen ja nuoren liikunnan tarpeiden ohjaamassa soveltavassa koululiikunnassa
Uosukainen, Lea Kaarina (2015)Tässä pro gradu tutkielmassa selvitettiin suomalaiseen tautiperimään kuuluvaa perinnöllistä IOSCA-tautia sairastavan lapsen ja nuoren soveltavaa liikuntaa valtion erityiskoulun arjessa. Tämän peruskartoituksen liikunnasta ... -
Tarpeellisia kohtaamisia : ohjailukulttuurin vaikutus lapsen minän kehittymiseen
Luopajärvi, Riina (2008) -
Lapsen toimijuus päiväkodin fyysisessä ja kulttuurisessa ympäristössä : eteisympäristö lapsen paikkana
Hokkanen, Pauliina (2011)Hokkanen, Pauliina. Lapsen toimijuus päiväkodin fyysisessä ja kulttuurisessa ympäristössä. Eteisympäristö lapsen paikkana. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2011. ... -
Kohti yhteistä laatua : henkilökunnan, vanhempien ja lasten laatukäsitykset päiväkodin integroidussa erityisryhmässä
Tauriainen, Leena (University of Jyväskylä, 2000)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.