Lapsen emotionaalisten tarpeiden kohtaaminen päiväkodin työpari- ja tiimityössä
Abstract
Päivähoidossa toiminnan on lähdettävä valtakunnallisten linjausten mukaan lapsen
tarpeista. Tähän tutkimukseen valitsin emotionaalisista tarpeista lapsen kiinnittymisen ja
autonomian. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka erilaiset organisoitumisen
muodot (perinteinen kolmen aikuisen tiimi tai ryhmä, omahoitajatyö ja työparina
työskentely) vastasivat tutkimuskenttänä toimineen päiväkodin henkilökunnan
kokemusten mukaan edellä mainittuihin tarpeisiin.
Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen, puolistrukturoitu haastattelu.
Haastateltavat saivat kertoa kokemuksiaan ja merkityksiä tiimityöstä, omahoitajuudesta
sekä työparin kanssa työskentelystä. Jokaisella oli kokemusta näistä kaikista. Käytin
aineiston analyysissä strukturalistisen semiotiikan menetelmää. Sen avulla etsin
aineistosta ns. modaliteetteja eli tekijän eri tapoja muunnella kohdetta tahtomisellaan
teoillaan, uskomisellaan, tietämisellään, olemisellaan, voimisellaan, ja täytymisellä.
Tutkimukseni tuloksena oli, että omahoitajatyö ja työparityöskentely uudempina
tapoina koettiin lapsiläheisiksi tapoja organisoida aikuisten työtä ja sitä kautta ne
mahdollistivat lapsen emotionaalisiin tarpeisiin vastaamisen mm. läheisyyden,
luottamuksen ja turvallisuuden osalta. Mielenkiintoisena tutkimustuloksena voi pitää ns.
”ison tiimin” eli kolmen työparin yhteenliittymän perustavaa laatua olevaa merkitystä.
Mikään organisoitumisen muoto ei kuitenkaan vastannut aineistosta tekemieni
tulkintojen mukaan lapsen aktiivisuuden, oma-aloitteellisuuden tai tunteiden ilmaisun
tarpeisiin toista enemmän. Saadut tulokset ovat päiväkodin eri toimintakäytänteiden
valitsemisen kannalta merkittävä, mikäli halutaan nykyisellä hoitajamäärällä vastata
lasten tarpeisiin pienemmissä ryhmissä asetuksen mukaisilla lapsimäärillä.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2010
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201103011833Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish