"Jokainen elämä on tärkeä" : kohtaamisia IOSCA -lapsen ja nuoren liikunnan tarpeiden ohjaamassa soveltavassa koululiikunnassa
Tekijät
Päivämäärä
2015Pääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Tässä pro gradu tutkielmassa selvitettiin suomalaiseen tautiperimään kuuluvaa perinnöllistä
IOSCA-tautia sairastavan lapsen ja nuoren soveltavaa liikuntaa valtion erityiskoulun arjessa.
Tämän peruskartoituksen liikunnasta sysäsi käyntiin tutkimustiedon puute IOSCAan
liittyvästä liikunnasta. Tutkimukseen osallistunut lapsi sairasti peittyvästi periytyvää
hermostoperäistä aivosairautta.
Tähän laadulliseen toimintatutkimukseen osallistui soveltavan liikunnan ryhmästä IOSCA
oppilas koko varsinaisen peruskouluaikansa 1993 - 2003. Koko tämän ajan toimin soveltavan
liikunnan opettajana ja osallistuvana tutkijana kyseisessä ryhmässä. Etnografina osallistuin
omakohtaisesti soveltavaan liikuntaan, havainnoin tutkimuskohdetta ja ympäristöä, jossa
toimin. Tutkimusprosessissa lähdin liikkeelle empiirisistä havainnoistani (esim. runsaista
kenttämuistiinpanoista, kirjallisista dokumenteista, litteroiduista haastatteluista ja
keskusteluista). Poimin niistä IOSCA-lapsen kouluvuosilta kuvaukset soveltavan liikunnan
käytännöistä, ja tulkitsin niitä auki kirjoittaessani hermeneuttiseksi kertomukseksi teemoihin
”Liiku leikkien”, ”Liiku oppien” ja ”Liiku kuntoutuen” hiljaisen tietoni, koulutukseni ja
kokemusteni perusteella.
Asiantuntijoiden haastatteluista poimin perustutkimukseen mielestäni kiinteästi liittyvää
aineistoa IOSCAsta: viittomakielen merkitys kommunikaatiossa, fysioterapia kehon fyysisten
toimintojen ylläpitämisessä ja apuvälineiden välttämättömyys taudin edetessä. Välttämätön,
vaan ei vähäisin, oli lupa tutkimuksen tekoon ja tiedot äidiltä lapsen kehityksestä ja
vastuulääkäriltä lapsen hoidoista. Kohdekoulussa moniammatillinen työryhmä ponnisteli
tiiviisti IOSCA-lapsen ja nuoren liikkumisen, liikunnan ja fyysisen toimintakyvyn
ylläpitämiseksi, jotta
”hänelle voitaisiin järjestää kouluaikana sisältörikas, elämisen arvoinen
elämä, vaikka tämä IOSCA -tauti eteneekin kuin juna. Tärkeää oli ilon ja
virkistyksen sekä rikkaiden elämän kokemusten tuottaminen ja
ainutkertaisen elämän arvokkuus.”
...
Muu nimeke
kohtaamisia IOSCA -lapsen ja nuoren liikunnan tarpeiden ohjaamassa soveltavassa koululiikunnassaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lasten ja nuorten liikuntakäyttäytyminen Suomessa : LIITU-tutkimuksen tuloksia 2022
Kokko, Sami; Martin, Leena; Villberg, Jari; Simonsen, Nina; Husu, Pauliina; Vasankari, Tommi; Suomi, Kimmo; Ng, Kwok; Tokola, Kari; Vähä-Ypyä, Henri; Koski, Pasi; Hirvensalo, Mirja; Laukkanen, Arto; Palomäki, Sanna; Huotari, Pertti; Lyyra, Nelli; Rajala, Katja; Kämppi, Katariina; Hakonen, Harto; Tammelin, Tuija; Turunen, Marianne; Kulmala, Janne; Blomqvist, Minna; Mononen, Kaisu; Toivonen, Virve; Kananen, Marko; Leppänen, Mari; Parkkari, Jari; Launistola, Henna; Pikkupeura, Vilma; Lindeman, Anni; Asunta, Piritta; Koskimaa, Raine; Sokka, Miikka; Karhulahti, Veli-Matti; Paakkari, Leena; Tynjälä, Jorma; Paakkari, Olli; Ojala, Kristiina; Laasonen, Antti; Appelqvist-Schmidlechner, Kaija (Valtion liikuntaneuvosto, 2023)Lasten ja nuorten liikuntakäyttäytyminen Suomessa (LIITU) -tutkimus on kansallinen 7-15-vuotiaiden liikkumista, liikuntakäyttäytymistä ja -kulttuuria laajasti kartoittava seurantatutkimus. Tämä raportti käsittelee kyseisen ... -
Vanhempien ja koululiikunnan merkitys lapsen liikunnan harrastamiselle
Hämäläinen, Piia; Karisto, Päivi (2001) -
Esiopetushenkilöstön kokemukset liikunnan merkityksestä ylivilkkaan ja/tai tarkkaavaisuus- ja keskittymispulmaisen lapsen keskittymiskykyyn.
Arvola, Sanna (2023)Tutkimuksessa tarkastellaan sitä, voidaanko lyhyen liikunnallisen tauottamisella avulla tukea lapsen keskittymistä opetuksen ja ohjatun toiminnan aikana. Toiminnan tauottamisen toteuttamisessa on olennaista suunnitella ... -
Voidaanko liikunnan avulla edistää peruskouluikäisten toiminnanohjausta?
Tall, Anniina (2023)Tämän kirjallisuuskatsauksen tavoitteena oli selvittää, voidaanko peruskouluikäisten toiminnanohjausta edistää liikunnan avulla, sekä millaista liikuntaa ja liikunnan määrää se vaatisi. Koululaisten keskittymis-, käyttäytymis- ... -
LIITU 2018 -tutkimus : liikunnan merkitysten kirjo on kaventunut
Kokko, Sami; Martin, Leena; Villberg, Jari; Blomqvist, Minna; Mononen, Kaisu; Koski, Pasi; Hirvensalo, Mirja; Lyyra, Nelli; Välimaa, Raili; Polet, Juho; Laukkanen, Arto; Lintunen, Taru; Palomäki, Sanna; Rintala, Pauli; Asunta, Piritta; Ng, Kwok; Hentunen, Johanna; Laakso, Nina; Huotari, Katja; Elorinne, Marjorit; Paakkari, Leena; Ojala, Kristiina; Tynjälä, Jorma (Liikuntatieteellinen seura, 2019)Hieman reilu kolmasosa suomalaislapsista ja -nuorista liikkui suosituksen mukaan – toimintarajoitteita kokevista joka neljäs. Lasten ja nuorten liikunnalle antamien merkitysten kirjo oli kaventunut ja esteet vahvistuneet, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.