dc.contributor.author | Polamo, Kim | |
dc.date.accessioned | 2011-03-01T08:01:46Z | |
dc.date.available | 2011-03-01T08:01:46Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1149819 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26613 | |
dc.description.abstract | Päivähoidossa toiminnan on lähdettävä valtakunnallisten linjausten mukaan lapsen
tarpeista. Tähän tutkimukseen valitsin emotionaalisista tarpeista lapsen kiinnittymisen ja
autonomian. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka erilaiset organisoitumisen
muodot (perinteinen kolmen aikuisen tiimi tai ryhmä, omahoitajatyö ja työparina
työskentely) vastasivat tutkimuskenttänä toimineen päiväkodin henkilökunnan
kokemusten mukaan edellä mainittuihin tarpeisiin.
Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen, puolistrukturoitu haastattelu.
Haastateltavat saivat kertoa kokemuksiaan ja merkityksiä tiimityöstä, omahoitajuudesta
sekä työparin kanssa työskentelystä. Jokaisella oli kokemusta näistä kaikista. Käytin
aineiston analyysissä strukturalistisen semiotiikan menetelmää. Sen avulla etsin
aineistosta ns. modaliteetteja eli tekijän eri tapoja muunnella kohdetta tahtomisellaan
teoillaan, uskomisellaan, tietämisellään, olemisellaan, voimisellaan, ja täytymisellä.
Tutkimukseni tuloksena oli, että omahoitajatyö ja työparityöskentely uudempina
tapoina koettiin lapsiläheisiksi tapoja organisoida aikuisten työtä ja sitä kautta ne
mahdollistivat lapsen emotionaalisiin tarpeisiin vastaamisen mm. läheisyyden,
luottamuksen ja turvallisuuden osalta. Mielenkiintoisena tutkimustuloksena voi pitää ns.
”ison tiimin” eli kolmen työparin yhteenliittymän perustavaa laatua olevaa merkitystä.
Mikään organisoitumisen muoto ei kuitenkaan vastannut aineistosta tekemieni
tulkintojen mukaan lapsen aktiivisuuden, oma-aloitteellisuuden tai tunteiden ilmaisun
tarpeisiin toista enemmän. Saadut tulokset ovat päiväkodin eri toimintakäytänteiden
valitsemisen kannalta merkittävä, mikäli halutaan nykyisellä hoitajamäärällä vastata
lasten tarpeisiin pienemmissä ryhmissä asetuksen mukaisilla lapsimäärillä. | |
dc.format.extent | 91 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | emotionaaliset tarpeet | |
dc.title | Lapsen emotionaalisten tarpeiden kohtaaminen päiväkodin työpari- ja tiimityössä | |
dc.type | Book | en |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201103011833 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.subject.method | Kvalitatiivinen tutkimus | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | lapset | |
dc.subject.yso | emotionaalisuus | |
dc.subject.yso | parityöskentely | |
dc.subject.yso | tiimityö | |
dc.subject.yso | kiintymys | |
dc.subject.yso | päivähoito | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |