Show simple item record

dc.contributor.authorPolamo, Kim
dc.date.accessioned2011-03-01T08:01:46Z
dc.date.available2011-03-01T08:01:46Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1149819
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26613
dc.description.abstractPäivähoidossa toiminnan on lähdettävä valtakunnallisten linjausten mukaan lapsen tarpeista. Tähän tutkimukseen valitsin emotionaalisista tarpeista lapsen kiinnittymisen ja autonomian. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka erilaiset organisoitumisen muodot (perinteinen kolmen aikuisen tiimi tai ryhmä, omahoitajatyö ja työparina työskentely) vastasivat tutkimuskenttänä toimineen päiväkodin henkilökunnan kokemusten mukaan edellä mainittuihin tarpeisiin. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen, puolistrukturoitu haastattelu. Haastateltavat saivat kertoa kokemuksiaan ja merkityksiä tiimityöstä, omahoitajuudesta sekä työparin kanssa työskentelystä. Jokaisella oli kokemusta näistä kaikista. Käytin aineiston analyysissä strukturalistisen semiotiikan menetelmää. Sen avulla etsin aineistosta ns. modaliteetteja eli tekijän eri tapoja muunnella kohdetta tahtomisellaan teoillaan, uskomisellaan, tietämisellään, olemisellaan, voimisellaan, ja täytymisellä. Tutkimukseni tuloksena oli, että omahoitajatyö ja työparityöskentely uudempina tapoina koettiin lapsiläheisiksi tapoja organisoida aikuisten työtä ja sitä kautta ne mahdollistivat lapsen emotionaalisiin tarpeisiin vastaamisen mm. läheisyyden, luottamuksen ja turvallisuuden osalta. Mielenkiintoisena tutkimustuloksena voi pitää ns. ”ison tiimin” eli kolmen työparin yhteenliittymän perustavaa laatua olevaa merkitystä. Mikään organisoitumisen muoto ei kuitenkaan vastannut aineistosta tekemieni tulkintojen mukaan lapsen aktiivisuuden, oma-aloitteellisuuden tai tunteiden ilmaisun tarpeisiin toista enemmän. Saadut tulokset ovat päiväkodin eri toimintakäytänteiden valitsemisen kannalta merkittävä, mikäli halutaan nykyisellä hoitajamäärällä vastata lasten tarpeisiin pienemmissä ryhmissä asetuksen mukaisilla lapsimäärillä.
dc.format.extent91 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otheremotionaaliset tarpeet
dc.titleLapsen emotionaalisten tarpeiden kohtaaminen päiväkodin työpari- ja tiimityössä
dc.typeBooken
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201103011833
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.subject.methodKvalitatiivinen tutkimus
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysolapset
dc.subject.ysoemotionaalisuus
dc.subject.ysoparityöskentely
dc.subject.ysotiimityö
dc.subject.ysokiintymys
dc.subject.ysopäivähoito
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record