Verkkokauppojen menestystekijät asiakkaan näkökulmasta
Hynninen, Saara
Verkkokauppojen menestystekijät asiakkaan näkökulmasta
Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2011, 23 s.
Tietojärjestelmätiede, kandidaatin tutkielma
Ohjaaja(t): Seppänen, Ville
Tämä kandidaatin tutkielma käsittelee verkkokauppojen menestystekijöitä. Tutkitaan, onko olemassa piirteitä ja ominaisuuksia, jotka yhdistävät menesty-neitä verkkokauppoja asiakkaan näkökulmasta. Tutkittavat menestystekijät keskittyvät siis juuri verkkokaupan ja asiakkaan väliseen vuorovaikutukseen. Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena pohjautuen pääsääntöisesti 2000-luvun tieteelliseen kirjallisuuteen. Tätä vanhempi kirjallisuus ei suurimmaksi osaksi ole enää ajan tasalla, sillä IT-alan kehitys on ollut todella nopeaa ja koska verkkokaupat ja elektroninen liiketoiminta ovat niin uusia ilmiöitä, ei niistä edes löydy kovinkaan vanhaa kirjallisuutta. Tavoitteena oli siis löytää kirjalli-suuden pohjalta piirteitä, joilla on vaikutusta verkkokauppojen menestykseen. Tutkimus rajattiin koskemaan vain yksityisille kuluttajille suunnattuja verkko-kauppoja eli B2C (Business-to-Consumer). Tarkastelun ulkopuolelle jätettiin yritysten välinen e-liiketoiminta eli B2B. Tutkittaessa asiaa esiin nousi erityisesti neljä keskeistä piirrettä, joilla on vaikutusta verkkokauppojen menestykseen. Nämä neljä asiaa ovat luottamus, turvallisuus, käytettävyys ja inhimillistämi-nen. Luottamus ei ole ongelmana perinteisten kauppojen kanssa, vaan lähinnä juuri verkkokaupoissa, joissa ei ole fyysistä kontaktia ihmisten välillä. Tämä on asia, joka vaikeuttaa luottamista verkossa ostamiseen. Luottamuksen yhteydes-sä on hyvä muistaa kaupat, jotka ovat ennen verkkokaupan perustamista toi-mineet normaaleina kauppoina. Näillä kaupoilla on aivan eri tilanne luotta-muksen suhteen, sillä ne ovat vakiinnuttaneet itselleen asiakaskunnan, joka luottaa kyseisiin kauppoihin. Tämän takia tällaisten kauppojen on paljon hel-pompaa perustaa verkkokauppa kuin niiden kauppojen, jotka aloittavat verk-kokaupan perustamisen aivan tyhjästä. Luottamukseen liittyy tiiviisti turvalli-suus. Ilman turvallisuuden tunnetta ei voi olla luottamusta. Erona näillä kah-della on se, että turvallisuutta voidaan tarjota kuluttajalle lähtökohtaisesti, kun taas luottamus pitää rakentaa ja se on pitkä ja aikaa vaativa prosessi. Käytettä-vyyden tarkoituksena on tarjota verkkokaupan asiakkaille mahdollisimman mutkaton ostosprosessi esimerkiksi tarjoamalla hyvät etsintätyökalut verkko-kaupassa. Inhimillistäminen taas liittyy siihen, että on tutkittu ihmisten asioi-van mieluummin toisten ihmisten kanssa kun koneiden.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5335]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Verkkokauppojen käytettävyyden ja visuaalisten ominaisuuksien vaikutus asiakkaan käyttäjäkokemukseen
Kalliokoski, Lauri (2023)Kilpailu verkkokauppojen välillä on tiukkaa, kun suurin osa kuluttajista ostaa tuotteitaan ja palveluitaan verkosta. Verkkokaupan menestykseen vaikuttaa moni tekijä, mutta yksi tärkeimmistä on käyttäjäkokemus, joka vaikuttaa ... -
Verkkokauppojen suosittelujärjestelmien vaikutus ihmisten ostoimpulsiivisuuteen
Hietikko, Kim (2018)Tutkielmassani käsittelen verkkokauppojen suosittelujärjestelmien vaikutusta ihmisten ostoimpulsiivisuuteen. Tutkielma koostuu johdannosta, suosittelujärjestelmät sisältöluvusta, suosittelujärjestelmien vaikutuksesta ... -
Tekoälypohjaiset teknologiat verkkokauppojen markkinointiaktiviteeteissa
Siekkinen, Ella (2020)Tämä kirjallisuuskatsauksena toteutettu kandidaatintutkielma pyrkii vastaamaan kahteen tutkimusongelmaan: mitä tekoälypohjaisia teknologioita verkkokaupat käyttävät markkinoinnissa ja minkälaisiin markkinointiakt ... -
Verkkokauppojen suosittelujärjestelmien vaikutus kuluttajan ostopäätökseen
Junkkarinen, Anni (2018)Nykypäivän kaupankäynti laajenee enenevissä määrin kivijalkaliikkeistä verkkokauppoihin. Verkko-ostaminen on kasvattanut suosiotaan suuresti ja mahdollistaa ostamisen ympäri maailman. Samaan aikaan verkkokauppojen ... -
Ruoan verkkokauppojen käyttöliittymämuutosten vaikutus kuluttajien ruokavalintojen terveellisyyteen
Leinonen, Miisamaria (2023)Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena oli perehtyä ruoan verkkokauppoihin ja niiden mahdollisuuksiin edistää kuluttajien terveellisiä ruokavalintoja. Tarkemmin katsauksessa keskityttiin siihen, voidaanko ruoan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.