Nuorten aikuisten verkkoyhteisöpalvelujen mobiilikäyttö
Tutkielmassa pyrittiin kuvaamaan ja ymmärtämään kuinka suomalaiset nuoret aikuiset käyttävät verkkoyhteisöpalveluja mobiilisti, ja millaisia tekijöitä käytön taustalla on. Tutkimuksen lähestymistavaksi valittiin käyttötarkoitustutkimus. Tutkimus suoritettiin määrällisenä tutkimuksena ja
siinä käytettiin kyselylomaketta, johon pystyi vastaamaan verkossa. Tutkimuksen otantamenetelmä oli erityisesti tätä tutkimusta varten kehitetty verkko-otanta. Kyselyyn saatiin 265 vastausta, joista analyysiin otettiin rajauksen jälkeen 154.
Kyselyn perusteella verkkoyhteisöpalvelujen mobiilin käytön osuus vaikuttaisi olevan noin 14 % verkkoyhteisöpalvelujen kokonaiskäytöstä. Facebook näyttää kyselyn perusteella olevan suosituin verkkoyhteisöpalvelu mobiilisti käytettynä. Verkkoyhteisöpalvelujen mobiilissa käytössä vastaajille merkittäviä funktioita, tarpeita ja motiiveja olivat yhteyden pitäminen, viihdetarkoitus ja informaatio. Sosiaaliset tarpeet koettiin vähän merkittäviksi. Näiden lisäksi merkittäviä funktioita olivat tarkkailu ja itsensä ilmaiseminen. Ajan kuluttaminen, uteliaisuus sekä sopiva ja tehokas viestintä olivat vastaajille merkittäviä tarpeita verkkoyhteisöpalvelujen mobiilissa käytössä. Merkittäviä motiiveja puolestaan olivat ajan kuluttaminen ja mobiilin viestintävälineen vapaus paikasta ja ajankohdasta sekä sen helppo saatavuus. Näiden lisäksi merkittäviä motiiveja olivat myös käytön tutuksi tuleminen, helppokäyttöisyys, tavaksi tuleminen, nopeus, edullisuus, tehokkuus, tapahtumista sopiminen ja organisoiminen sekä rutiiniksi muuttuminen.
Tämä tutkielma osoitti käyttötarkoitustutkimuksen soveltamisen verkkoyhteisöpalvelujen mobiilin käytön tarkasteluun hyödylliseksi, vaikka käyttötarkoitustutkimuksen perinne onkin problemaattinen. Tulosten perusteella näyttää siltä, että verkkoyhteisöpalvelujen mobiilin käytön käyttötarkoitukset ovat samansuuntaisia aiemman verkkoyhteisöpalvelujen tutkimuksen kanssa.
Tutkimuksen tuloksia voisi, jatkotutkimuksen lisäksi, hyödyntää verkkoyhteisöpalvelujen ja mobiilien viestintävälineiden sekä erityisesti verkkoyhteisöpalvelujen mobiilien sovelluksien kehittämisessä. Jatkossa voitaisiin tutkia esimerkiksi sitä, voiko tässä tutkimuksessa esiin nousseilla mobiilikäyttäjän tarpeilla ennustaa verkkoyhteisöpalvelujen mobiilia käyttöä. Tutkimuskysymys voisi siis olla, miten verkkoyhteisöpalveluja käytetään mobiilisti siten, että mobiilikäyttäjän tarpeet tulevat tyydytetyiksi.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29535]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sosiaalisten kuplien muodostuminen ja vaikutukset sosiaalisen median alustoilla
Luostarinen, Henrik (2022)Sosiaalisilla kuplilla (engl. echo chamber) tarkoitetaan tilanteita, jossa henkilön mielipiteet ja uskomukset vahvistuvat suljetun informaatioekosysteemin sisällä. Sosiaalisen kuplan sisällä ihmisten on mahdollista helposti ... -
Kuntapoliittiseen Facebook-ryhmään osallistuminen : syyt, tavat ja vuorovaikutuksen piirteet
Krupka, Minna (2016)Tässä puheviestinnän pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin yhteiskunnallista aktiivisuutta kuntapoliittisessa Facebook-ryhmässä. Tutkielman tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää ajankohtaisen ja aktiivisen kansalaisosallistumisen ... -
Jääkiekon liigaseurojen sidosryhmävuorovaikutus sosiaalisessa mediassa
Pitkänen, Henri (2016)Tämän puheviestinnän maisterintutkielman tavoitteena oli selvittää jääkiekon liigaseurojen sosiaalisen median käyttöä. Tarkoituksena oli kartoittaa, millaisia keinoja seurat käyttävät sosiaalisen median viestinnässään, ... -
Toimiva yhteistyö : työelämän vuorovaikutussuhteet, tiimit ja verkostot
Aira, Annaleena (University of Jyväskylä, 2012) -
‘I shared the joy’ : sport-related social support and communality on Instagram
Ehrlén, Veera; Villi, Mikko (Routledge, Taylor & Francis, 2020)The popularity of sharing photographs on digital platforms has increased significantly due to the communicative affordances of mobile media and the emergence of photo-sharing applications, such as Instagram. In this paper, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.