Kohtaamisia rajapinnoilla : vuorovaikutus puhumista jännittävien koulutuksessa
Niinivaara, J. & Karhunen, S. (2010). Kohtaamisia rajapinnoilla : vuorovaikutus puhumista jännittävien koulutuksessa. Prologi : puheviestinnän vuosikirja 2010, 2010, 25-33. http://prologos.fi/prologi/index.php?page=vuosikirjat
Julkaistu sarjassa
Prologi : puheviestinnän vuosikirjaPäivämäärä
2010Tekijänoikeudet
© Kirjoittajat ja Prologos ry
Ajoittainen viestintäarkuus ja esiintymisjännitys ovat tuttuja tunteita jokaiselle.
Voimakkaana ja toistuvana kokemuksena viestintäarkuus voi kuitenkin heikentää
yksilön elämänlaatua. Puheviestinnän kouluttajat kohtaavat mitä todennäköisimmin
joskus uransa aikana viestintäarkuudesta kärsivän tai puhumista
pelkäävän koulutettavan. Viestintäarkuutta voidaan lieventää puheviestinnän
koulutuksella, mutta joskus koulutettava hyötyisi pikemminkin psykologisesta,
terapeuttisesta tai psykiatrisesta avusta. Näissä tilanteissa puheviestinnän
kouluttaja joutuu pohtimaan oman osaamisensa rajoja. Tässä puheenvuorossa
kuvaamme kolmen puheviestinnän kouluttajan haastatteluiden pohjalta
heidän näkemyksiään vuorovaikutuksesta puhumista jännittävän koulutettavan
kanssa. Näkemyksissä korostuivat viestintäarkuuden vähentämiseen tähtäävän
koulutuksen erityispiirteet. Kouluttajat kuvasivat haastatteluissa esimerkiksi
sitä, mitä he voivat tehdä huomatessaan koulutettavan tarvitsevan psykologista
apua puheviestinnän koulutuksen sijaan. Puheviestinnän kouluttajan osaamisen
reuna-alueita koulutustilanteissa, joissa koulutettavan tarpeet ovat selkeästi
psykologisia, kuvaamme psykologisen rajapinnan käsitteellä. Psykologisella
rajapinnalla tapahtuva vuorovaikutus liittyi kouluttajien mukaan emootioiden
kohtaamiseen ja koulutettavan ohjaamiseen toisenlaisen avun äärelle. Psykologisella
rajapinnalla tapahtuva vuorovaikutus voidaan nähdä puheviestinnän
kouluttajan vastuuna koulutettavasta silloin, kun kouluttaja tunnistaa tulleensa
oman ammattiosaamisen raja-alueille.
...
Julkaisija
Prologos ryISSN Hae Julkaisufoorumista
1795-7613
Alkuperäislähde
http://prologos.fi/prologi/index.php?page=vuosikirjatMetadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Prologi [159]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Jännittäminen opiskelun puheviestintätilanteissa
Almonkari, Merja (Jyväskylän yliopisto, 2007)FL Merja Almonkari tarkastelee tutkimuksessaan sitä, millainen ilmiö jännittäminen yliopisto-opiskelun puheviestintätilanteissa on. Missä tilanteissa sitä koetaan, millaista se on luonteeltaan, mihin opiskelijoiden ... -
Yliopiston viestintätieteiden opiskelijoiden vuorovaikutusosaaminen ja sosiaaliset verkostot : viestintätieteiden opiskelijoiden käsityksiä omasta vuorovaikutusosaamisesta ja sosiaalisista verkostoistaan
Haapoja, Markus (2020)Tässä tutkielmassa vertailtiin yliopiston viestintätieteiden opiskelijoiden käsityksiä omasta vuorovaikutusosaamisesta kasvokkain ja teknologiavälitteisesti ja mitattiin näiden osa-alueiden yhteyttä. Lisäksi mitattiin ... -
Nuorten syrjäytyminen ja vuorovaikutusosaaminen : kirjallisuuskatsaus nuorten syrjäytymistä ja vuorovaikutusosaamista käsittelevään tutkimuskirjallisuuteen
Linna, Tapani; Rantala, Joonas (2014)Tässä tutkielmassa perehdytään nuorten syrjäytymiseen ja vuorovaikutusosaamiseen systemaattisen kirjallisuuskatsauksen avulla. Tutkielman tavoitteena on kartoittaa, jäsentää ja analysoida sitä, miten nuorten syrjäytyminen ... -
Lasten viestintäkäyttäytyminen ja vertaissuhteet : kirjallisuuskatsaus
Laho, Henna-Kaisa (2011)Tutkielma on kirjallisuuskatsaus, jossa perehdyttiin lasten viestintäkäyttäytymiseen sekä heidän vertaissuhteissaan ilmenevään vuorovaikutukseen. Tavoitteena oli löytää ja analysoida lasten viestintäkäyttäytymistä käsitteleviä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.