dc.contributor.author | Laaksonen, Vilja | |
dc.date.accessioned | 2011-02-02T11:14:03Z | |
dc.date.available | 2011-02-02T11:14:03Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.citation | Laaksonen, V. (2010). Lasten vuorovaikutustaidot tutkimuksen kohteena. <em>Prologi : puheviestinnän vuosikirja 2010</em>, 2010, 6-24. <a href="http://prologos.fi/prologi/index.php?page=vuosikirjat">http://prologos.fi/prologi/index.php?page=vuosikirjat</a> | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26503 | |
dc.description.abstract | Lapsi omaksuu arvoja ja asenteita ja rakentaa käsitystä itsestään vertaissuhteissa.
Lapset tarvitsevat erilaisia vuorovaikutustaitoja vertaistensa parissa. Esimerkiksi
yhteistyö, jakaminen ja ongelmanratkaisu ovat tärkeitä taitoja jo alle
kouluikäiselle lapselle.
Vuorovaikutustaidoista puhutaan eri tieteenaloilla eri käsittein. Tämän artikkelin
tavoitteena on kuvata, millaisilla käsitteillä ja tutkimusmenetelmillä lasten
vuorovaikutustaitoja on tutkittu muun muassa viestinnän, kasvatustieteiden ja
psykologian tieteenaloilla. Artikkelissa kootaan myös niitä näkökulmia, jotka
ovat vaikuttaneet lasten vuorovaikutustaitojen tutkimuksen taustalla.
Lasten vuorovaikutustaitojen tutkimusta viimeisen kymmenen vuoden
ajalta (1998–2009) kartoittavan kirjallisuuskatsauksen pohjalta voidaan todeta,
että yleisimmin aineiston tutkimuksissa käytetään käsitteitä sosiaalinen kompetenssi,
sosiaaliset taidot, vertaissuhdetaidot ja viestintätaidot. Lasten vuorovaikutustaidot
on moninaisista käsitteistä huolimatta määritelty ja operationaalistettu
samankaltaisesti. Päätutkimusmenetelminä käytetään havainnointia ja
lasten vuorovaikutustaitojen mittaamiseen tarkoitettuja mittareita. Alkuperäistutkimusten
tarkastelu osoitti, että lasten vuorovaikutustaitoja on tutkittu esimerkiksi
erilaisten kehityshaasteiden ja riskien ehkäisyn näkökulmasta.
Lasten vuorovaikutustaidot kehittyvät vertaissuhteissa (Gagnon & Nagle
2004, 174). Koska vuorovaikutustaidot muodostavat alustan vertaissuhteiden
kehittymiselle, voi vertaisryhmästä syrjäytymisestä seurata negatiivinen kierre,
joka ylläpitää tiettyä sosiaalista statusta vertaisryhmässä (ks. Laine 1998, 497).
Lasten vuorovaikutustaitojen tutkiminen auttaa tunnistamaan myös mahdollisia
riskitekijöitä, joihin jo varhaiskasvatusvaiheessa voidaan vaikuttaa. | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Prologos ry | |
dc.relation.ispartofseries | Prologi : puheviestinnän vuosikirja | |
dc.relation.uri | http://prologos.fi/prologi/index.php?page=vuosikirjat | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.title | Lasten vuorovaikutustaidot tutkimuksen kohteena | |
dc.type | article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-20111191034 | |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.relation.issn | 1795-7613 | |
dc.relation.volume | 2010 | |
dc.rights.copyright | © Kirjoittaja ja Prologos ry | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | en |
dc.subject.yso | lapset | en |
dc.subject.yso | sosiaaliset taidot | en |
dc.subject.yso | vertaisryhmät | en |
dc.subject.yso | kompetenssi | en |
dc.subject.yso | vuorovaikutustaidot | en |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | http://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.relation.doi | 10.33352/prlg.95813 | |