dc.contributor.author | Tuominen, Terhi | |
dc.date.accessioned | 2010-11-23T18:19:06Z | |
dc.date.available | 2010-11-23T18:19:06Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1143244 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25627 | |
dc.description.abstract | Itsearviointi on tärkeä osa oppimista ja se mainitaan myös opetussuunnitelmassa. Oppikirjojen tarjoamat itsearviointitehtävät eivät aina kuitenkaan palvele tarkoitustaan koska ne ovat usein yksinkertaisia ja samanlaisia keskenään, ja näin ollen oppilaat ja opettajat eivät aina koe niitä hyödyllisiksi. Itsearviointi on kuitenkin tärkeä taito, jota pitäisi opettaa myös alakoulussa. Itsearviointi on myös osa elinikäistä oppimista. Englannin oppimisen itsearviointi tulisi aloittaa samaan aikaan kuin englannin opiskelukin. Tämän materiaalipaketin tarkoitus on tarjota monipuolinen ja kiinnostava materiaali oppilaiden itsearviointitaitojen kehittämiseen.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään motivaatiota, itsetuntoa ja itsearviointia osana oppimista. Itsearviointia lähestytään sosiokonstruktiivisesta näkökulmasta. Sosiokonstruktiivisessa näkökulmassa pohditaan aktiivista oppimista, itsesäännöstelevää oppimista sekä oppilaiden palkitsemista. Koulun arviointikäytäntöjä valotetaan käsittelemällä vieraiden kielten opetusta Suomessa. Myös koulun ulkopuolinen englanti ja se kuinka oppilaat käyttävät englantia vapaa-ajalla ovat tärkeitä aiheita ja materiaalipaketissa oppilasta pyydetäänkin pohtimaan juuri tätä vapaa-ajan oppimista, ja näin yritetään saada heidät huomaamaan, että se voi tukea oppimista koulussa.
Materiaalipaketti tarjoaa tehtäviä kaikille alakoulun luokka-asteille, joilla perinteisesti opetetaan englantia (luokat 3-6). Materiaalipaketti kattaa koko alakoulun siitä syystä, että hyvä itsearviointi on jatkuvaa ja toistuvaa. Opettaja voi tosin valita materiaalipaketista tehtäviä oppilaiden henkilökohtaisten tarpeiden mukaan. Jokaisen tehtävän alussa ohjeistetaan opettajaa siitä sopiiko tehtävä paremmin tehtäväksi tunnilla vai kotona, tarvitseeko se alustusta esimerkiksi luokkakeskustelun muodossa, ja miten tehtävän tekemisen jälkeen tulisi toimia. | |
dc.format.extent | 74 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | Self-assessment | |
dc.subject.other | socio-constructive learning theory | |
dc.subject.other | self-esteem | |
dc.subject.other | motivation | |
dc.subject.other | lifelong learning | |
dc.title | Me and my English : a material package promoting self-assessment in the primary school | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201011233115 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Kielten laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Languages | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | itsearviointi | |
dc.subject.yso | motivaatio | |
dc.subject.yso | itsetunto | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | elinikäinen oppiminen | |
dc.subject.yso | alakoulu | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |