Me and my English : a material package promoting self-assessment in the primary school
Itsearviointi on tärkeä osa oppimista ja se mainitaan myös opetussuunnitelmassa. Oppikirjojen tarjoamat itsearviointitehtävät eivät aina kuitenkaan palvele tarkoitustaan koska ne ovat usein yksinkertaisia ja samanlaisia keskenään, ja näin ollen oppilaat ja opettajat eivät aina koe niitä hyödyllisiksi. Itsearviointi on kuitenkin tärkeä taito, jota pitäisi opettaa myös alakoulussa. Itsearviointi on myös osa elinikäistä oppimista. Englannin oppimisen itsearviointi tulisi aloittaa samaan aikaan kuin englannin opiskelukin. Tämän materiaalipaketin tarkoitus on tarjota monipuolinen ja kiinnostava materiaali oppilaiden itsearviointitaitojen kehittämiseen.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään motivaatiota, itsetuntoa ja itsearviointia osana oppimista. Itsearviointia lähestytään sosiokonstruktiivisesta näkökulmasta. Sosiokonstruktiivisessa näkökulmassa pohditaan aktiivista oppimista, itsesäännöstelevää oppimista sekä oppilaiden palkitsemista. Koulun arviointikäytäntöjä valotetaan käsittelemällä vieraiden kielten opetusta Suomessa. Myös koulun ulkopuolinen englanti ja se kuinka oppilaat käyttävät englantia vapaa-ajalla ovat tärkeitä aiheita ja materiaalipaketissa oppilasta pyydetäänkin pohtimaan juuri tätä vapaa-ajan oppimista, ja näin yritetään saada heidät huomaamaan, että se voi tukea oppimista koulussa.
Materiaalipaketti tarjoaa tehtäviä kaikille alakoulun luokka-asteille, joilla perinteisesti opetetaan englantia (luokat 3-6). Materiaalipaketti kattaa koko alakoulun siitä syystä, että hyvä itsearviointi on jatkuvaa ja toistuvaa. Opettaja voi tosin valita materiaalipaketista tehtäviä oppilaiden henkilökohtaisten tarpeiden mukaan. Jokaisen tehtävän alussa ohjeistetaan opettajaa siitä sopiiko tehtävä paremmin tehtäväksi tunnilla vai kotona, tarvitseeko se alustusta esimerkiksi luokkakeskustelun muodossa, ja miten tehtävän tekemisen jälkeen tulisi toimia.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Self-assessment : a motivating tool for achieving better language skills
Lehtola, Tiina (2011)Kielitaidon itsearviointi on tärkeä taito, sillä sen avulla kielten oppijat voivat tehostaa oppimistaan toisaalta arvioimalla kielitaitonsa tasoa ja toisaalta asettamalla mielekkäitä oppimistavoitteita. Tämän tutkimuksen ... -
Magic beans : a material package for teaching English through storytelling and creative drama in primary school
Ryynänen, Hanne (2013)Tarinat ovat universaali tapa jäsentää maailmaa ja kokemuksia. Tarinat ovat yksi vanhimmista opetusmenetelmistä, joka on koonnut ihmisiä yhteen viihtymään sekä oppimaan uutta. Vaikka tarinat ovat myös olennainen osa kielten ... -
Lifelong learning and the English language : the significance of studying English voluntarily at adult age
Kauhanen, Anna (2014)Opiskelu ja tietoinen oppiminen ovat yhä tärkeämpiä asioita aikuisten elämässä. Elinikäinen oppiminen tarjoaa välineitä, joilla aikuiset pystyvät vastaamaan haasteisiin, joita globaali ja nopeasti muuttuva maailma tarjoaa. ... -
Finnish upper secondary school students’ perspectives on self-assessment of English oral skills
Suomalainen, Enni (2022)Itsearviointitaidot ja niiden kehittäminen ovat nykyään selkeä osa sekä perusopetuksen että lukion arviointikulttuuria (NCCBE 2016, NCCGUSE 2020). Esimerkiksi Nieminen (2019) on todennut, että itsearviointia on tärkeä ... -
Lower-secondary school English teachers' attitudes towards different self-assessment methods
Kostiainen, Tommi (2021)Itsearvioinnin merkitys on korostunut niin kotimaisessa kuin kansainvälisessä opetustyössä, ja esimerkiksi vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelma (POPS) korostaa itsearvioinnin tärkeyttä vaatimalla monipuolista ...