Construction of FTAs in the fictional world of Gilmore Girls
Tutkielmassa tarkastellaan amerikkalaista televisiosarjaa Gilmoren tytöt (engl. Gilmore Girls), joka kuvaa yksinhuoltajaäidin ja tämän tyttären elämää idyllisessä pikkukaupungissa. Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella strategista vuorovaikutusta sarjan henkilöhahmojen kesken keskittyen pääsääntöisesti Brownin ja Levinsonin kohteliaisuusteoriaan sekä Gilmore-ismeinä tunnettuihin puhekielen viittauksiin. Tutkimuskysymyksen asettelu on kaksiosainen: 1. Kuinka Gilmore-ismit vaikuttavat strategiseen kanssakäymiseen ja kuinka ne ilmenevät kohteliaisuusteorian yhteydessä, ja 2. Miten hyvin Gilmore-ismejä pystytään kuvaamaan pragmatiikan keinoin.
Tutkimuksen pohjana ovat pragmatiikan peruskäsitteet sekä kohteliaisuuden tarkastelu. Päämetodina käytetään Brownin ja Levinsonin teorian soveltamista sarjan englanninkielisten ilmausten ja Gilmore-ismien analysoimiseen. Tutkimuksessa pyritään vertaamaan puhujan verbaalista viestiä sen motiiviin ja vaikutukseen kuulijassa, ja näin ollen todistamaan että Gilmore-ismit ovat tärkeä osa kohteliaisuuden edistämistä keskustelussa. Huomiota kiinnitetään myös osittain Culpeperin epäkohteliaisuusteoriaan, joka nähdään kohteliaisuusteorian luonnollisena jatkeena.
Päätuloksista voidaan päätellä, että Gilmore-ismejä käytetään tarkoituksellisesti edistämään kohteliaisuutta ja joskus myös epäkohteliaisuutta. Niiden luonne ja vaikutusaste vaihtelevat puhujan motiivin ja käytetyn kohteliaisuusstrategian mukaan siten, että ne useimmiten joko vahvistavat tai heikentävät ilmauksen tarkoitusta.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Family fury : arguments the Gilmore style
Murisoja, Ulla (2022)Pragmatiikan ja keskusteluanalyysin avulla voidaan tutkia luonnollisesti ilmeneviä kommunikaatiotilanteita ja tulkita puhujien todellisia tarkoitusperiä heidän sanojensa takana. Tutkimusta on tehty viime vuosina jossain ... -
Perceiving the organisation through a coding scheme : The construction of managerial expertise in organisational training
Nissi, Riikka; Lehtinen, Esa (International Pragmatics Association, 2023) -
Englanti oppimisen kohteena ja välineenä : katsaus luokkahuoneinteraktioon
Nikula, Tarja (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2003)This paper approaches classroom interaction from a pragmatic perspective. More specifically, it concentrates on two different types of classrooms where English is either the object or the medium of study. Rather than ... -
"Jos englanti ei suju, ni se on vaan harmi, tulee paljon väärinymmärryksii" : an interview study on English use at an international workplace in Finland
Lohilahti, Ella (2019)Englantia käytetään yhä useammin maailmanlaajuisesti lingua francana eli kommunikoinnin yleiskielenä, kun yhteistä äidinkieltä ei ole. Monissa työpaikoissa, esimerkiksi Suomessa, englannin kielen taitoa pidetään yhtenä ... -
Kieli, diskurssi & yhteisö
Sajavaara, Kari; Piirainen-Marsh, Arja (Jyväskylän yliopisto, soveltavan kielentutkimuksen keskus, 2008)