Kaikki paitsi musiikkikasvatus on turhaa : millä argumenteilla musiikkia puolustetaan yleissivistävän koulun oppiaineena?
Tutkimus tarkastelee musiikkikasvatusta osana yleissivistävää koulua ja sen filosofisia
perusteita. Tutkimuskysymyksellä ”Millä argumenteilla musiikinopetusta perustellaan
yleissivistävässä koulussa?” pyritään ensisijaisesti filosofialle luontaisella tavalla
määrittelemään käsitteistöä, selkeyttämään ajattelua ja jäsentämään käytyä keskustelua.
Varsinainen tutkimustulos on siten keskeisten käsitteiden jäsentäminen viitekehyksiinsä sekä
tyypillisten ilmausten eli tässä tapauksessa perusteluiden muotoileminen.
Tutkimus on luonteeltaan teoriaohjaava sisällönanalyysi, jossa aineisto koostuu kymmenen
vuoden aikana julkaistuista, julkista keskustelua edustavista diskursseista. Aineistossa on eri
tyylisiä musiikin asemaa kouluaineena käsitteleviä tekstejä Helsingin Sanomista, Opettajalehdestä,
Unisonosta ja Agitatosta sekä Kasvatus-lehdestä edellisen opetussuunnitelmaprosessin
ajalta. Teoreettisena taustana ovat musiikkikasvatuksen filosofian kaksi keskeisintä suuntausta
praksiaalinen ja esteettinen musiikkikasvatuksen filosofia sekä opetussuunnitelman perusteiden
arvopohja ja yleiset tavoitteet. Lisäksi tuloksia syventävinä teorioina toimivat Martin Buberin
ajatteluun perustuva dialoginen kasvatusajattelu, Charles Taylorin ja Tapio Puolimatkan
pohjalta merkitysnäkökentän ja autenttisuuden ihanteen käsitteiden avaaminen sekä
modernin/postmodernin kulttuurin ja individualismin problematiikka. Lauri Rauhalan pohjalta
on avattu myös kokonaisvaltaisuuden ja kokonaisvaltaisen ihmiskäsityksen luonnetta.
Analyysin tulos on kiteytetty argumentaation viitekehyksessä neljään keskeiseen piirteeseen:
arvoviitekehykseen, kasvuviitekehykseen, sivistysviitekehykseen ja
kokonaisvaltaisuusviitekehykseen. Lisäksi arkkiperusteluiksi kiteytyy kahdeksan perustelua:
musiikki on itsessään arvokasta, yhteys arvoihin ja arvotietoisuuteen, oppimisen edistäminen,
itsen kasvun väline, yleissivistys, kokonaisvaltaisuuden kannalta välttämätön, merkitykset ja
ymmärtäminen sekä sen intersubjektiivinen luonne.
...
Muu nimeke
Millä argumenteilla musiikkia puolustetaan yleissivistävän koulun oppiaineena?Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sosiaalisen merkitys kuntoutumisessa : "Pidettäis napanuoralla kiinni yhteiskunnassa"
Laurila, Johanna; Thodén, Marjo (2017)TIIVISTELMÄ Sosiaalisen merkitys kuntoutumisessa Johanna Laurila ja Marjo Thodén Sosiaalityön pro gradu -tutkielma Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Ohjaaja: Yliopistonlehtori, Kati Turtiainen Syksy 2017 109 sivua ___ ... -
Musiikkia koulun juhliin : "että mahdollisimman moni pystyisi osallistumaan itselle sopivalla tavalla"
Viinikainen, Anni (2016)Tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten musiikkiluokanopettajat kokevat musiikkiesitysten valmistamisen osana musiikkikasvatusta ja koulun arkea. Pohjana on tutkimukset, joiden mukaan musiikkiesitykset ilmentävät ... -
Musiikkia koulussa ja koulun jälkeen
Kosonen, Erja (Suomen musiikkikasvatusseura - FiSME ry, 2009)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.