Sosiaalisen merkitys kuntoutumisessa : "Pidettäis napanuoralla kiinni yhteiskunnassa"
TIIVISTELMÄ
Sosiaalisen merkitys kuntoutumisessa
Johanna Laurila ja Marjo Thodén
Sosiaalityön pro gradu -tutkielma
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Ohjaaja: Yliopistonlehtori, Kati Turtiainen
Syksy 2017
109 sivua
_________________________________________________________________________
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan sitä, miten sosiaalinen näyttäytyy päihde- ja mielenterveyskuntoutumisessa kokemusasiantuntijoiden kuvaamana. Kokemusasiantuntijat ovat koulutuksen käyneitä ja lisäksi oman kokemuksensa kautta asiantuntijoita.
Tutkimus kiinnittyy sosiaalisen käsitteeseen ja sitä taustoittavat sosiaalinen toimintakyky ja sosiaalinen kuntoutus, päihde- ja mielenterveyskuntoutus, kokemusasiantuntijuus sekä niihin liittyvä tutkimuksellinen tieto. Rauhalan holistinen ihmiskäsitys ohjaa tutkimuksen tekoa ja on punaisena lankana sen kaikissa vaiheissa. Tutkimuksen aineisto muodostuu yhdentoista kokemusasiantuntijan haastatteluista. Se on fenomenologis-hermeneuttinen ja olemme kiinnostuneita kokemusasiantuntijoiden kokemuksista ja niiden merkityksistä. Aineiston analysointimenetelmänä on sisällönanalyysi. Lisäksi tarkastelemme päihde- ja mielenterveyskuntoutuksen lainsäädäntöä ja sosiaalihuoltolakia sosiaalisen kuntoutuksen osalta.
Ihminen on perusolemukseltaan sosiaalinen ja pyrkii sosiaaliseen toimintaan sosiaalisen toimintakyvyn kautta. Ihmisellä on tarve olla osa yhteisöä ja toimia yhteiskunnassa. Tutkimustehtävänä on vastata kysymykseen: mikä on sosiaalisen merkitys päihde- ja mielenterveysasiakkaiden kuntoutumisessa sekä minkälaisissa sosiaalisissa konteksteissa ja suhteissa sosiaalinen rakentuu kuntoutumisprosessin aikana kokemusasiantuntijoiden kertomana.
Tutkimustulosten mukaan sosiaalityötä tarvitaan kuntoutuksessa ja sosiaalisen huomioiminen on tärkeää kuntoutumisprosessissa. Sosiaalinen näyttäytyy kuntoutumisessa merkittävänä seuraavissa asioissa: perhe ja lähiverkosto, sosiaalinen tuki ja ohjaus sekä vuorovaikutus sekä osallisuus ja toimijuus. Kuntoutuakseen ihminen tarvitsee yksilöllistä ja kokonaisvaltaista kohtaamista, muita ihmisiä kokeakseen osallisuutta ja saavuttaakseen toimijuutta sekä kykyä toimia yhteiskunnassa. Kuntoutumassa olevaa ihmistä tulisi tarkastella kokonaisuutena hänen elämäntilanteensa huomioiden. Sosiaalista toimintakykyä vahvistetaan motivaation, arvostuksen, yksilöllisyyden, luottamuksen sekä itsetunnon ja osallisuuden tukemisen myötä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sosiaalisen toimintakyvyn vahvistaminen sosiaalisessa kuntoutuksessa : elämänhallinnan portaat sosiaalisen kuntoutuksen jäsentäjänä
Sandblom, Emma (2020)Kandidaatintutkielman tavoitteena on selkiyttää ja jäsentää sosiaalista kuntoutusta. Tarkoituksena on selvittää, miten sosiaalisen toimintakyvyn vahvistaminen näkyy sosiaalisessa kuntoutuksessa, miten elämänhallinnan käsite ... -
Kaikki paitsi musiikkikasvatus on turhaa : millä argumenteilla musiikkia puolustetaan yleissivistävän koulun oppiaineena?
Kovanen, Timo (2010)Tutkimus tarkastelee musiikkikasvatusta osana yleissivistävää koulua ja sen filosofisia perusteita. Tutkimuskysymyksellä ”Millä argumenteilla musiikinopetusta perustellaan yleissivistävässä koulussa?” pyritään ensisijaisesti ... -
"Milloin sinä otat itseäsi niskasta kiinni?" : opettajien kokemuksia alisuoriutujista
Kontoniemi, Marita (Jyväskylän yliopisto, 2003)Marita Kontoniemi on tutkinut opettajien kokemuksia koulujen alisuoriutujista. Heitä on arvioitu olevan jopa viidennes oppilaista, poikia valtaosa. Alisuoriutujat ovat heikon koulumenestyksensä vuoksi syrjäytymisvaarassa. ... -
Kielellinen erityisvaikeus (SLI) ja sosiaalinen toimintakyky : tutkimus sosiaalisen kuntoutuksen merkityksestä
Hämäläinen, Susanna (2014)Tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten kielellinen erityisvaikeus (SLI) on yhteydessä aikuisiän saavuttaneiden sosiaaliseen toimintakykyyn, kuinka kielellinen erityisvaikeus vaikuttaa heidän arkeensa ja sosiaaliseen ... -
Robotiikan tuomat mentaaliset representaatiot ja tunteet : tapaus kuntoutusrobotiikka
Rauhala, Anna-Mari (2022)Ihminen on keskiössä suunniteltaessa, toteutettaessa ja arvioitaessa robotiikkaa. Ihmisen tunteet ovat läsnä joka hetki luoden mentaalisia representaatioita maailmasta. Tämän vuoksi on tärkeää, että ihmistä tarkasteltaisiin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.