Musiikkia koulun juhliin : "että mahdollisimman moni pystyisi osallistumaan itselle sopivalla tavalla"
Tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten musiikkiluokanopettajat kokevat musiikkiesitysten valmistamisen osana musiikkikasvatusta ja koulun arkea. Pohjana on tutkimukset, joiden mukaan musiikkiesitykset ilmentävät koulun arvoja ja sosiaalisia suhteita sekä tutkimukset, joiden mukaan musiikkiluokkalaisuus korreloi yhteisöllisyyden kokemiseen koulussa. Keskeisenä tavoitteena tutkimuksellani on tuoda kasvattajille tietoa musiikkiesitysten kasvatuksellisista mahdollisuuksista.
Teoriaosuudessa tarkastelen Perusopetuksen opetussuunnitelmaa (2014), koulun juhlia ja musiikkiesityksiin ja juhliin liittyviä teemoja. Luonteeltaan tutkimus on laadullinen tutkimus, jossa aineisto hankittiin teemahaastattelun avulla kahdelta musiikkiluokanopettajalta. Aineiston analysoin teemoittelun perusteella.
Tulosten mukaan musiikinopettajat pitävät juhlia tärkeänä osana koulun arkea. Haastateltujen opettajien kouluissa kaikki oppilaat osallistuvat koulun yhteisten juhlien esityksiin ja jokainen oppilas saa osallistua itselleen sopivalla tavalla. Musiikkiluokanopettajien ajatukset olivat pitkälti samankaltaiset uuden opetussuunnitelman ja muun teoriaosuudessa käsitellyn tiedon kanssa. Opettajat pitivät tärkeänä, ettei esiintyäkseen tarvita erityisiä musiikillisia taitoja, vaan musiikki, esiintyminen ja juhlat kuuluvat kaikille.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Musiikkia koulussa ja koulun jälkeen
Kosonen, Erja (Suomen musiikkikasvatusseura - FiSME ry, 2009) -
Relationships Between Audio and Movement Features, and Perceived Emotions in Musical Performance
Thompson, Marc R.; Mendoza, Juan Ignacio; Luck, Geoff; Vuoskoski, Jonna K. (SAGE Publications, 2023)A core aspect of musical performance is communicating emotional and expressive intentions to the audience. Recognition of the musician's intentions is constructed from a combination of visual and auditory performance cues, ... -
Kaikki paitsi musiikkikasvatus on turhaa : millä argumenteilla musiikkia puolustetaan yleissivistävän koulun oppiaineena?
Kovanen, Timo (2010)Tutkimus tarkastelee musiikkikasvatusta osana yleissivistävää koulua ja sen filosofisia perusteita. Tutkimuskysymyksellä ”Millä argumenteilla musiikinopetusta perustellaan yleissivistävässä koulussa?” pyritään ensisijaisesti ... -
"Minä voin kasvattaa lasta musiikkiin" : musiikkia opettavien luokanopettajien käsityksiä alakoulun musiikkikasvatuksesta
Räisänen, Päivi (2018)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia musiikkia alakoulussa opettavien luokanopettajien käsityksiä musiikkikasvatus –käsitteestä, millaisena musiikkikasvattajina he itsensä käsittävät ja mikä käsitys heillä on musiikin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.