Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorJäntti, Jussi
dc.date.accessioned2010-07-30T07:08:11Z
dc.date.available2010-07-30T07:08:11Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1133025
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24745
dc.description.abstractMusiikki on maailmanlaajuisesti kymmenien miljardien arvoista liiketoimintaa. Viimeisen vuosikymmenen ajan musiikin ala on kohdannut uusia haasteita johtuen korvaavista tuotteista sekä teknologisesta kehityksestä. Teknologinen kehitys on johtanut uusien liiketoimintamallien kehittymiseen ja kulutustottumusten muutoksiin. Muutoksen keskellä mallit ovat vasta muotoutumassa ja vielä ei tiedetä millaisten mallien varaan ala tulee jatkossa rakentumaan. Tyypillisesti musiikkialaa ovat hallinneet suuret levy-yhtiöt ja myös tutkimus on perinteisesti keskittynyt tarkastelemaan alaa ja sen ilmiöitä suurten toimijoiden näkökulmasta. Toimialalla on suurien toimijoiden lisäksi myös lukuisia pienempiä toimijoita, joilla on oma merkittävä roolinsa. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan näiden pienten toimijoiden liiketoimintamahdollisuuksia musiikin muuttuvassa toimintaympäristössä. Tutkimuksen keskeisenä tavoitteena on analysoida alan pienen yrityksen liiketoimintamallia, kartoittaa uusia liiketoimintamahdollisuuksia sekä luoda toimintaehdotuksia liiketoimintamallin kehittämiseksi. Jotta tämä olisi mahdollista, tulee musiikki- ja kulttuuriteollisuus yleisemminkin tarkastelun alle. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jossa tapauksena oli jyväskyläläinen ohjelmatoimisto Kumina Music Oy. Aineisto kerättiin yrittäjiltä avoimin haastatteluin. Lisäksi haastateltiin musiikkialan eri asiantuntijoita kirjallisuudesta saatua tietoa tukemaan. Tutkimustulosten perusteella pienten toimijoiden mahdollisuuksia on lukuisasti, mutta niiden hyödyntäminen on kuitenkin haastavaa. Oikoreittejä ei ole olemassa, vaan tulevaisuudessa menestyäkseen pienten toimijoiden on kiinnitettävä huomiota yrittäjämäiseen toimintaan sekä perinteisiin liiketoimintaan liittyviin tekijöihin, kuten asiakaslähtöisyyteen, informaation hankintaan, verkostoitumiseen, oman ammattitaidon kehittämiseen ja toiminnan suunniteluun.
dc.format.extent124 sivua
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherliiketoimintamahdollisuus
dc.subject.otherliiketoimintamalli
dc.subject.othermusiikkiteollisuus
dc.subject.otherkulttuuriteollisuus
dc.titlePienen toimijan liiketoimintamahdollisuudet musiikin alalla
dc.typeBooken
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201007302387
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineYrittäjyysfi
dc.contributor.oppiaineEntrepreneurshipen
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi20422
dc.subject.ysoliiketoimintamallit
dc.subject.ysoliiketoiminta
dc.subject.ysomusiikkiteollisuus
dc.subject.ysokulttuuriteollisuus


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot