University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Henkinen hyvinvointi koulun liikuntatunnilla : yläkoulun kahdeksasluokkalaisten ja liikunnanopettajien näkemyksiä aiheesta

Thumbnail
View/Open
523.2 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Lukkarila, Suvi |
Pulkkinen, Salla
Date
2010
Discipline
LiikuntapedagogiikkaPhysical Education Teacher Education

 
Tutkimuksemme tarkoituksena oli selvittää nuorten henkistä pahoinvointia aiheuttavia tekijöitä, henkisen pahoinvoinnin näkymistä koulun liikuntatunnilla ja opettajien vuorovaikutuksellisia keinoja kohdata vaikeita sosiaalisia tilanteita oppilaiden kanssa. Keräsimme henkistä hyvinvointia kartoittavan kyselylomakeaineiston Keski-Suomen alueen yhtenäiskoulun kahdeksasluokkalaisilta oppilailta (n=25) ja haastattelut heidän kahdelta liikunnanopettajaltaan. Lisäksi haastattelimme yhden kyselylomakkeeseemme vastanneen tytön ja pojan. Kyselylomakeaineiston käsittelimme ristiintaulukoinnin avulla, laadullisen aineiston sisällönanalyysin ja teemoittelun avulla. Lähestymisnäkökulma tulkintaan oli fenomenologinen. Henkistä pahoinvointia nuorille aiheutti tutkimuksemme mukaan eniten heikot perhesuhteet. Myös koulupaineet, ongelmat ystävyyssuhteissa ja yhteiskunnan aiheuttamat paineet, kuten ulkonäköpaineet, aiheuttivat henkistä pahoinvointia. Tutkimusryhmämme tytöt olivat poikia masentuneempia. Tyttöjen mielialakyselyn vastaukset noudattivat pitkälti valtakunnallisia tuloksia, mutta pojat suhtautuivat asioihin keskimääräistä myönteisemmin. Tutkimusryhmässä 12 %:lla esiintyi lievää tai kohtalaista masennusta ja 4 %:lla vakavaa masennusta. Osoittautui, että yhteiskunnassa korostuva yksilöllisyys oli yhteydessä nuorten henkiseen hyvinvointiin ja siitä puhumiseen. Luottamuksen puute ihmissuhteissa ja erityisesti opettaja-oppilas-suhteessa liittyi myös nuorten kokemaan henkiseen pahoinvointiin. Henkisen pahoinvoinnin esiintyminen liikuntatunnilla oli tytöillä ja pojilla osittain erilaista. Opettajat pystyivät havaitsemaan henkistä pahoinvointia normaalista poikkeavan käyttäytymisen, kuten epänormaali vuorovaikutus tai kehonkieli, perusteella. Joissakin tapauksissa oppilaat tulivat itse tai kaverin välityksellä kertomaan huolistaan opettajalle. Opettajien on kuitenkin vaikea havaita henkistä pahoinvointia jos oppilaat ovat haluttomia puhumaan henkilökohtaisista asioistaan. Opettajat kokivat saaneensa ongelmaratkaisu- ja vuorovaikutustaidot lähinnä kokemuksen kautta. Kuunteleminen, läsnä oleminen, rauhallisuus ja luottamuksen osoittaminen nousivat opettajien puheessa tärkeimmiksi vuorovaikutustaidoiksi ongelmatilanteissa. Läheinen ja luottamuksellinen opettaja-oppilas-suhde voi edistää henkilökohtaisista asioista puhumista. Opettaja voi omalla toiminnallaan auttaa oppilaita selvittämään ongelmiaan ja samalla edistää nuorten henkistä hyvinvointia. ...
Keywords
varhaisnuoruus henkinen hyvinvointi henkinen pahoinvointi vuorovaikutus opettaja-oppilas-suhde yläkoulu nuoruus varhaisnuoret opettaja-oppilassuhde
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201007152321

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [27645]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Tunne- ja vuorovaikutustaidot liikuntatunnilla : opettajien ja oppilaiden kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä yläkoulun liikuntatunnilla 

    Hautala, Stina (2017)
    Tämän fenomenologis-hermeneuttiseen menetelmään perustuvan haastattelututkimuksen tarkoituksena oli tutkia liikunnanopettajien ja yläkouluikäisten tunne- ja vuorovaikutustaitoja sekä niiden käyttöä liikuntatunnilla. ...
  • Yläkoulun oppilaiden kokemuksia liikunnanopettaja-oppilassuhteesta ja liikunnanopettajan vuorovaikutuskäyttäytymisestä liikuntatunnilla 

    Jokinen, Hanna-Maria (2018)
    Tämän tutkielman tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää yläkouluikäisten oppilaiden kokemuksia heidän ja liikunnanopettajan välisestä vuorovaikutussuhteesta sekä kuvata oppilaiden kokemuksia liikunnanopettajan vuorovaikutusk ...
  • Alakoulun laaja-alaisten erityisopettajien näkemyksiä työrauhasta pienryhmäopetuksessa 

    Marttinen, Merja (2018)
    Marttinen, Merja. 2018. Alakoulun laaja-alaisten erityisopettajien näkemyksiä työrauhasta pienryhmäopetuksessa. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteen ja psykologian laitos. 46 ...
  • Tavataan taas koulussa : vertaissuhteet, hyvinvointi ja kouluviihtyvyys peruskoulun alakoulusta yläkouluun siirryttäessä 

    Ruotsalainen, Jenni (2009)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella oppilaiden vertaissuhteita, hyvinvointia ja kouluviihtyvyyttä, niissä tapahtuvia muutoksia oppilaiden siirtyessä alakoulusta yläkouluun sekä vertaissuhteiden yhteyttä hyvinvointiin ...
  • "Se ei ole aivan mikä tahansa ihmissuhde" : luokanopettajien, oppilaiden ja vanhempien näkemyksiä pedagogisessa suhteessa ilmenevästä kiintymyksestä 

    Liukko, Sanni (2013)
    Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää luokanopettajien, oppilaiden ja vanhempien näkemyksiä pedagogisessa suhteessa ilmenevästä kiintymyksestä. Tutkimuskysymysten mukaisesti tutkimuksessa selvitettiin opettaja-oppilassuhteessa ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publish Your Data
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre