Metsäkukkia juurineen : harmonikansoiton didaktiikka aikuisopetuksessa
Didaktiikka musiikinopetuksessa on perinteisesti lähtenyt lapsen kautta pohtimaan oppimista ja lahjakkuutta. Tämän tutkielman tehtävänä on etsiä didaktista peruskiveä, joka auttaisi aikuista harmonikansoiton harrastajaa motivoitumaan, harjoittelemaan oikein ja hallitsemaan paremmin instrumenttiaan. Tutkielmassa käydään läpi harmonikan syntyvaiheita, sen musiikillisen kehityksen historiaa, rakennetta ja soittoteknisiä mahdollisuuksia. Mukana on myös analyysi harmonikansoiton oppimateriaalien aikaisemmista tutkimuksista ja kolmesta harmonikansoiton oppimateriaalista.
Didaktisia harjoituksia analysoitaessa ei saisi turvautua uskomuksiin hyvästä opetuksesta tai jokaisen oppilaan kohdalla käyttää vain keskiarvoihin perustuvia opetusmenetelmiä. Perustotuus harmonikansoiton oppimisessa on keskittynyt harjoittelu, mutta pitkän aikavälin oppimisessa tulee esiin myös muita tekijöitä. Aikuisopetuksessa on otettava huomioon oppilaan persoonallisuus, mielipiteet ja fyysiset mahdollisuudet saavuttaa päämäärä.
Tutkimuksen tehtävänä oli parantaa oppilaan soittotekniikkaa. Tutkimuskohteiden yhteisenä harjoituksena oli polyrytmisten kuvioiden onnistuminen kahdella kädellä soitettaessa. Menetelmänä käytettiin kosketusharjoittelua, jossa soittotyyli muutettiin legatosta staccatoksi. Tutkimuksessa selvisi, että oikeiden harjoittelutapojen löydyttyä vaikeiksi koetut asiat muuttuvat helpommiksi.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Aikuisten kielenoppijoiden vuorovaikutuskompetenssin kehittyminen luokkahuoneen ulkopuolisissa oppimisympäristöissä
Lilja, Niina; Eilola, Laura; Jokipohja, Anna-Kaisa; Piirainen-Marsh, Arja (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2023)There are more newcomers to Finland than ever before. One of the biggest challenges for language education is to develop pedagogical methods that facilitate adult learners’ access to social encounters in Finnish and help ... -
Opettajaopiskelijan ammatti-identiteetti pedagogiikan, didaktiikan ja aineenhallinnan ammattilaisena
Karjalainen, Hanna (2015)TIIVISTELMÄ Karjalainen, Hanna. 2015. Opettajaopiskelijan ammatti-identiteetti pedagogiikan, didaktiikan ja aineenhallinnan ammattilaisena. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. ... -
Developing pedagogical practices under umbrellas of different colours
Heikkinen, Hannu L. T. (Tartu ülikooli kirjastus, 2019)The aim of this article is to introduce different ways to conceptualise approaches aimed at improving practices by combining practitioners’ professional work and research. In historical terms, the oldest of these approaches ... -
Overview of development lines of music teaching methods in Finland
Rautiainen, Katri-Helena (Daugavpils University, 2020)This article provides a cross-sectional overview of the evolution of music teaching methods over a 160-year timeline. The objective of the study is limited to examining the mainstream trends in the development of methods, ... -
Understanding Different Approaches to ECE Pedagogy through Tensions
Kangas, Jonna; Ukkonen-Mikkola, Tuulikki; Harju-Luukkainen, Heidi; Ranta, Samuli; Chydenius, Heidi; Lahdenperä, Jaana; Neitola, Marita; Kinos, Jarmo; Sajaniemi, Nina; Ruokonen, Inkeri (MDPI AG, 2021)The concept of pedagogy is the key to understanding pedagogy in early childhood education (ECE) in the Nordic countries, which are known for their high quality of life and education. However, in ECE, there are several ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.