"En lärare som bryr sig" - välittävä opettaja : kouluetnografia ohjaavasta opettajasta ja tämän oppilaista ruotsalaisessa yläkoulussa.
2010:17 | 2011:37 | 2012:35 | 2013:20 | 2014:41 | 2015:55 | 2016:84 | 2017:75 | 2018:54 | 2019:44 | 2020:48 | 2021:28 | 2022:47 | 2023:83 | 2024:86 | 2025:2
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla erään ruotsalaisen yläkoulun
oppilaanohjaussysteemiä: suomalaista luokanvalvojaa vastaavan opettajan
oppilaalle antamaa kokonaisvaltaista ohjausta sekä ohjaavan opettajan ja
oppilaan välistä ohjaussuhdetta. Tutkimus toteutettiin etnografiana tutkijan
opetusharjoittelun yhteydessä, joka kesti koko kevätlukukauden ajan.
Tutkimusaineiston muodostivat viralliset dokumentit, tutkijan omat
kenttämuistiinpanot sekä kahden opettajan ja viiden oppilaan haastattelut.
Ohjaus koostui viikottaisista koko luokan ohjausajoista, joista osa
toteutettiin pienryhmissä. Siihen kuului myös joka lukukausi pidettävä
kehityskeskustelu ohjaavan opettajan, oppilaan ja tämän huoltajien kesken.
Keskustelun tuloksena oppilaalle laadittiin henkilökohtainen
kehittymissuunnitelma. Koulun puitteet ohjaukselle olivat hyvät, mutta
koulussa ei ollut yhteistä käsitystä ohjauksen muodoista ja tehtävistä. Ohjaavat
opettajat kaipasivat ohjausta tai koulutusta toiminnalleen. Oppilaat kaipasivat
opettajalta luottamukselle ja kuuntelulle perustuvaa ohjaussuhdetta sekä
vastuuta luokan sosiaalisten suhteiden ylläpitämisestä. Ohjaava opettaja oli
tärkeä linkki kodin ja koulun välillä. Tulosten perusteella voidaan pohtia
millaiset valmiudet aineenopettajakoulutus antaa luokanvalvojana toimimiseen
ja oppilaan kokonaisvaltaiseen ohjaamiseen. Onnistuneen ohjauksen taustalla
on toimiva moniammatillinen yhteistyö sekä jaettu vastuu.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29787]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vertaisuus voimavarana ohjauksessa
Penttinen, Leena; Plihtari, Elina; Skaniakos, Terhi; Valkonen, Leena (Jyväskylän yliopisto, 2011) -
Yksilöitä sukupuolesta riippumatta : opinto-ohjaajien käsityksiä tyttöjen ja poikien ohjaamisesta ja sukupuolisensitiivisen ohjauksen toteutumisesta yläkoulussa
Ruusunen, Virve (2014)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia yläkoulun opinto-ohjaajien käsityksiä siitä, vaikuttaako ohjattavan sukupuoli heidän suhtautumiseensa ohjattaviin, sekä opinto-ohjaajan käsityksiä tyttöjen ja poikien ohjaamisesta. ... -
Kohti tulevaisuutta ja työelämää : diskurssianalyyttinen tutkimus oppilaanohjauksen oppikirjoista
Öster, Katri (2011)Yläkoulussa oppilaanohjaus on läsnä oppilaan arjessa kaikkein selvimmin lukujärjestyksessä olevana oppiaineena. Kuva oppilaanohjauksesta rakentunee oppilaalle siis hyvin pitkälti oppituntien perusteella. Mikäli ... -
Oppilaanohjaajien käsityksiä yläkoululaisten sosiaalisen jännittämisen helpottamisesta
Ahlholm, Eveliina (2023)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää oppilaanohjaajien käsityksiä yläkoululaisten sosiaalisen jännittämisen helpottamisesta. Tutkimuksessa hyödynnettiin fenomenografista lähestymistapaa. Kyseessä on kvalitatiivinen ... -
Muutoksista mahdollisuuksiin : ohjauksen uutta identiteettia etsimässä
Nissilä, Pia; Varis, Eija; Parkkinen, Juha; Puukari, Sakari; Lairio, Marjatta; Puukari, Sauli (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2001)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.