Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorLuukkonen, Venla
dc.date.accessioned2010-06-10T09:40:18Z
dc.date.available2010-06-10T09:40:18Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1131084
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24381
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla erään ruotsalaisen yläkoulun oppilaanohjaussysteemiä: suomalaista luokanvalvojaa vastaavan opettajan oppilaalle antamaa kokonaisvaltaista ohjausta sekä ohjaavan opettajan ja oppilaan välistä ohjaussuhdetta. Tutkimus toteutettiin etnografiana tutkijan opetusharjoittelun yhteydessä, joka kesti koko kevätlukukauden ajan. Tutkimusaineiston muodostivat viralliset dokumentit, tutkijan omat kenttämuistiinpanot sekä kahden opettajan ja viiden oppilaan haastattelut. Ohjaus koostui viikottaisista koko luokan ohjausajoista, joista osa toteutettiin pienryhmissä. Siihen kuului myös joka lukukausi pidettävä kehityskeskustelu ohjaavan opettajan, oppilaan ja tämän huoltajien kesken. Keskustelun tuloksena oppilaalle laadittiin henkilökohtainen kehittymissuunnitelma. Koulun puitteet ohjaukselle olivat hyvät, mutta koulussa ei ollut yhteistä käsitystä ohjauksen muodoista ja tehtävistä. Ohjaavat opettajat kaipasivat ohjausta tai koulutusta toiminnalleen. Oppilaat kaipasivat opettajalta luottamukselle ja kuuntelulle perustuvaa ohjaussuhdetta sekä vastuuta luokan sosiaalisten suhteiden ylläpitämisestä. Ohjaava opettaja oli tärkeä linkki kodin ja koulun välillä. Tulosten perusteella voidaan pohtia millaiset valmiudet aineenopettajakoulutus antaa luokanvalvojana toimimiseen ja oppilaan kokonaisvaltaiseen ohjaamiseen. Onnistuneen ohjauksen taustalla on toimiva moniammatillinen yhteistyö sekä jaettu vastuu.
dc.format.extent100 sivua
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherohjaus
dc.subject.otheroppilaanohjaus
dc.subject.otherohjaussuhde
dc.subject.otherluokanvalvoja
dc.subject.otheryläkoulu
dc.title"En lärare som bryr sig" - välittävä opettaja : kouluetnografia ohjaavasta opettajasta ja tämän oppilaista ruotsalaisessa yläkoulussa.
dc.typeBooken
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201006102028
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoohjaus
dc.subject.ysooppilaanohjaus
dc.subject.ysoluokanvalvojat
dc.subject.ysoyläkoulu
dc.subject.ysomentorointi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot