Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorPousi, Anna
dc.date.accessioned2010-06-07T13:49:04Z
dc.date.available2010-06-07T13:49:04Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24276
dc.description.abstract Sanakirjat ovat tärkeä apukeino vieraan kielen sanaston oppimisessa, sillä ne tarjoavat oppijalle paljon tietoa kohdekielen sanastosta sekä auttavat tätä itsenäisessä opiskelussa. Aiempi tutkimus on tarkastellut mm. kielenoppijoiden tarkkuutta sanakirjan käytössä sekä sanakirjan käytön vaikutuksia sanaston oppimiseen ja luetun ymmärtämiseen. Alkeis- ja keskitason kielenoppijoiden sanakirjan käyttöä sekä opetuksen vaikutusta sanakirjan käyttöön on kuitenkin tutkittu melko vähän. Tämä kandidaatintutkielma keskittyi selvittämään, miten opetus sanakirjan käytössä auttaa peruskoulun 9. luokan oppilaita käyttämään englanti-suomi-sanakirjoja luetunymmärtämistehtävää tehdessä. Tutkimusta varten suunniteltiin opetuskokeilu, jossa yhdelle peruskoulun 9. luokan opetusryhmälle pidettiin oppitunti sanakirjan käytöstä. Oppitunnin jälkeen tämä ryhmä teki luetunymmärtämistehtävän, jonka yhteydessä mitattiin heidän sanakirjankäyttötaitojaan. Kontrolliryhmä teki saman tehtävän ilman aiempaa opetusta, ja näiden kahden ryhmän tuloksia vertailtiin. Opetusta saanut ryhmä osoitti pystyvänsä käyttämään sanakirjaa hieman tehokkaammin kuin kontrolliryhmä ja oppilaat vaikuttivat olevan tietoisempia mahdollisista vaikeuksista sanakirjan käytössä. Lisäksi useampi opetustuokioon osallistunut oppilas raportoi käyttäneensä erilaisia strategioita etsiessään sanoja sanakirjasta.    en
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherteaching experimenten
dc.subject.otherEnglish languageen
dc.subject.otherdictionariesen
dc.titleTraining in dictionary use : A teaching intervention in a 9th grade EFL classroom in Finland
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201211092903
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.rights.accesslevelopenAccessen


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot