”Ai dount vant tu saund laik Mika Häkkinen” : Finnish Upper Secondary School Students Perceptions on English Pronunciation
Abstract
Englannin kielellisen kompetenssin ja ääntämisen merkitys on kasvanut niin työelämässä kuin
yhteiskunnassamme yleisesti. Aiempi aihetta koskeva tutkimus on keskittynyt suomalaisten
kielitaidon ja kieliasenteiden kartoittamiseen sekä lukiolaisten käsityksiin suullisen
kielitaidon opettamisesta. Suullista kielitaitoa on kuitenkin tutkittu yllättävän vähän
verrattuna muihin kielen osa-alueisiin. Suullisen kielitaidon merkitystä nyky-yhteiskunnassa
ei kuitenkaan tulisi vähätellä ja siksi tutkimusta aiheesta tulisi lisätä.
Tämä tutkimus keskittyy yleisen suullisen kielitaidon sijaan tarkemmin ääntämiseen siksi, että
ääntämyksellä on suuri vaikutus puheen sujuvuuteen, ymmärrettävyyteen sekä
ensivaikutelman luomiseen, mutta sen merkitystä on pitkälti laiminlyöty aiemmissa
tutkimuksissa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää abiturienttien käsityksiä
ääntämisen tärkeydestä yleisesti sekä heidän mielipiteitään heidän opettajiensa
ääntämyksestä, ääntämyksen opetuksesta koulussa sekä natiivinomaisesta ääntämyksestä.
Tutkimus käsitti myös kyseisten opiskelijoiden mielipiteitä siitä onko opettajien ääntämisellä
mahdollisesti vaikutusta heidän innostukseensa oppia englannin kieltä.
Tutkimus toteutettiin pääkaupunkiseudulla melko suuren yhteiskoulun lukiossa. Vastaajina
toimi yhteensä 67 abiturienttia, eli vastaajat olivat 18-19-vuotiaita. Tutkimusmateriaali
kerättiin 22:lla viisiasteisella Likert-skaala väittämällä sekä yhdellä avokysymyksellä. Likertskaalan
väittämät oli muotoiltu neljän tutkimuskysymyksen mukaisesti. Tulokset analysoitiin
tilastollisesti SPSS-ohjelmaa käyttäen.
Tulokset osoittivat, että oppilaat olivat yleisesti ottaen tyytyväisiä opettajiensa ääntämisen
tasoon. Monet myös pitivät opettajaa hyvänä mallina omalle ääntämykselleen. Oppilaat
kuitenkin myös mainitsivat, että mikäli yksittäiset opettajat olivat lausuneet huonosti, oli se
yleisesti ottaen vaikuttanut negatiivisesti heidän innostukseensa, erityisesti siten, että opettaja
oli vaikuttanut epäpätevältä. Oppilaat olivat sitä mieltä, että koulussa tulisi harjoitella
enemmän ääntämystä ja he kokivat oikeanlaisen ääntämyksen tärkeäksi.
Tuloksia voidaan soveltaa aineenopettajien koulutusta kehitettäessä sekä lukion
opetussuunnitelmaa muokatessa. Suullisen kokeen lisääminen ylioppilaskirjoituksiin
hyödyttäisi varmasti opiskelijoita, sillä tämä lisäisi suullisen kielitaidon opetusta koulussa.
Tämä puolestaan hyödyttäisi heitä myöhemmin työelämässä. Opetuksen taso myös nousisi
mikäli opettajankoulutuksessa keskityttäisiin enemmän suullisen kielitaidon opetukseen.
Main Author
Format
Theses
Bachelor thesis
Published
2010
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201006072007Use this for linking
Language
English