Kasvojen suojelua ja hauskanpitoa : keskustelunanalyyttinen tutkimus huumorin rakentumisesta alkuopetuksen ja yläkoulun erityisopetuksessa
Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella huumorin rakentumista
alkuopetuksen ja yläkoulun erityisopetusympäristöissä ja keskittyä erityisesti
siihen, millaisissa eri tarkoituksissa huumoria käytetään. Lisäksi selvitettiin,
millaisia eroja ja yhtäläisyyksiä huumorin rakentumisessa ilmeni kahdessa
tarkastelemassani ikäluokassa. Huumori ymmärrettiin tässä tutkimuksessa
pohjimmiltaan sosiaaliseksi ilmiöksi ja näin ollen sitä tutkittiin tiukasti kiinni
vuorovaikutuksellisessa kontekstissaan. Aiheen valinta perustui ennen kaikkea
siihen, että huumoria erityisopetusympäristöissä tutkittu aiemmin vähän.
Menetelmänä käytettiin keskustelunanalyysia. Aineistona oli
kahdeksan videolle tallennettua autenttista oppituntia, joista neljä oli yläkoulun
osa-aikaisesta ja luokkamuotoisesta erityisopetuksesta ja neljä alkuopetuksen
osa-aikaisesta erityisopetuksesta. Aineiston perusteella löydettiin neljä
huumorin pääasiallista tehtävää: kasvojen säilyttäminen, palautteen
lieventäminen, oppimisen edistäminen ja hauskanpito. Kussakin luokassa
huumorin käyttötarkoitus jakautui vielä tarkempiin ja yksityiskohtaisempiin
tehtäviin. Yhteensä luokittelu sisälsi 12 käyttötarkoitusta. Huumorinkäyttötavat
olivat yläkoulussa moninaisemmat kuin alkuopetuksessa, ja samoin opettaja
osallistui huumorin tuottamiseen aktiivisemmin yläkoulussa. Tulosten
perusteella huumori oli tärkeä vuorovaikutuksen sujuvoittaja
erityisopetusympäristössä. Huumoritilanteiden tarkastelu osoitti, että
erityisopetuksessa vuorovaikutus voi olla ajoittain hyvinkin vapaamuotoista,
jolloin se ei noudattanut institutionaaliselle keskustelulle tyypillisiä
vuorotteluja.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opettajan henkilökohtaisten kokemusten kertominen yläkoulun erityisopetuksessa
Vuollo, Sofia (2017)Vaikka opettajien on havaittu käyttävän suurimman osan opetuksestaan oppimateriaalin käsittelyyn, he jakavat myös henkilökohtaista tietoa itsestään, kertovat kokemuksiaan ja ilmaisevat henkilökohtaisia mielipiteitään. ... -
"Yhen kerran mä..." : oppilaiden spontaani kerronta ja siihen vastaaminen yläkoulun erityisopetuksessa
Turunen, Saara (2016)Oppilaan omalla kerronnalla sekä toisten oppilaiden kerronnan kuuntelemisella on havainnoitu olevan myönteisiä vaikutuksia esimerkiksi oppilaiden oppimiseen ja luokan sosiaalisiin suhteisiin. Tutkimusten mukaan opettajan ... -
Saako tälle edes nauraa? : keskustelunanalyyttinen tapaustutkimus monitulkintaisen naurun vuorovaikutuksellisista funktioista pariterapiassa
Sandbacka, Asta; Torvinen, Metta (2014)Tämä pro gradu -tutkielma tarkasteli laadullisesti monitulkintaisen naurun vuorovaikutuksellisia funktioita pariterapia-aineistossa. Tutkielman teoreettinen viitekehys on sosiaalisessa konstruktionismissa ja ... -
Huumorin muodostuminen Vino Show'n Vinohuoneessa
Alatalo, Janette (2020)Tutkimuksessani tarkastelen huumorin muodostumista Vinohuoneessa, joka on yksi TV-ohjelma Vino Show’n lavasteista. Vinohuone on 22 asteen kulmaan rakennettu vino huone, joissa toteutetuissa kohtauksissa yhdistyvät käsikirjoitus ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.