Huumorin muodostuminen Vino Show'n Vinohuoneessa
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksessani tarkastelen huumorin muodostumista Vinohuoneessa, joka on yksi TV-ohjelma Vino Show’n lavasteista. Vinohuone on 22 asteen kulmaan rakennettu vino huone, joissa toteutetuissa kohtauksissa yhdistyvät käsikirjoitus ja improvisaatio. Analysoin aineistoa keskustelunanalyysin ja huumorin teorioiden avulla. Litteroin aineiston ja jaottelin sen tarkoituksenmukaisesti 12 esimerkkiin. Tutkimuskysymykseni ovat seuraavat:
1. Mitä huumoria Vinohuoneessa syntyy?
2. Miten huumori rakentuu Vinohuoneessa käydyssä keskustelussa?
3. Miten erityisesti Vinohuone vaikuttaa huumorin syntymiseen?
Analyysin perusteella ilmenee, että Vinohuone vaikuttaa paljon siihen, mitä huumoria Vinohuoneessa on ja miten huumori siellä rakentuu. Vinohuoneessa syntyy analyysin perusteella erityisesti slapstick-huumoria, mikä oli odotettavissa huoneen kallistuskulman takia. Slapstick on huumoria, joka syntyy jostain fyysisestä tapahtumasta (Berger 2017 [1933]: 51). Vinohuoneen huumori on analyysin perusteella verbaalia ja nonverbaalia, ja huumori syntyy niin tahallisesti kuin tahattomastikin.
Analyysissä löytyneitä huumorin alalajeja/keinoja ovat virhe, eksentrisyys, ironia, sanaleikit ja monenlaiset sutkaukset, joiden lisäksi prosodisilla ilmiöillä on iso merkitys huumorin rakentumisessa keskustelussa. Huumorin teorioista aineistossa näkyville nousee etenkin huumorin inkongruenssiteoria.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [3986]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Making sense of the senseless : the management of problematic questions in the Noriko Show
Pohjola, Mari (2008) -
”Nyt Litti järki käteen!” : televisiolle suunnatut direktiivit #ylemmfutis-tviiteissä
Salomaa, Elina (Kotikielen seura, 2020)Artikkelissa tarkastellaan yhtä live-tviittaamiseen liittyvää vuorovaikutuskäytännettä, televisiolle suunnattuja direktiivisiä tviittejä. Tutkimusaineisto koostuu jalkapallon MM-kisojen Ylen televisiolähetyksistä ja ... -
Erimielisyyden ilmaisemisen epäsuorat keinot televisio-ohjelmassa A-talk
Pekkola, Mari (2002) -
Constructing knowledge : epistemic practices in three television interview genres
Koskela, Heidi (University of Jyväskylä, 2011)This study analyses epistemic practices in broadcast television interviews, focusing on three different interview genres: celebrity interviews, sports interviews and political interviews. In the analysis I examine the ... -
Televisioformaatti ja kulttuurinen neuvottelu
Keinonen, Heidi (2019)Televisioformaatit ovat kulkeneet mukanani jo yli kymmenen vuoden ajan – välillä päätoimisen tutkimustyön kohteena, välillä sivujuonteena muiden töiden lomassa ja usein myös osana omaa katsomiskokemustani. Ensimmäisen ...