dc.contributor.author | Haukka, Vuokko | |
dc.date.accessioned | 2010-05-27T14:32:04Z | |
dc.date.available | 2010-05-27T14:32:04Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1130047 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23833 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella huumorin rakentumista
alkuopetuksen ja yläkoulun erityisopetusympäristöissä ja keskittyä erityisesti
siihen, millaisissa eri tarkoituksissa huumoria käytetään. Lisäksi selvitettiin,
millaisia eroja ja yhtäläisyyksiä huumorin rakentumisessa ilmeni kahdessa
tarkastelemassani ikäluokassa. Huumori ymmärrettiin tässä tutkimuksessa
pohjimmiltaan sosiaaliseksi ilmiöksi ja näin ollen sitä tutkittiin tiukasti kiinni
vuorovaikutuksellisessa kontekstissaan. Aiheen valinta perustui ennen kaikkea
siihen, että huumoria erityisopetusympäristöissä tutkittu aiemmin vähän.
Menetelmänä käytettiin keskustelunanalyysia. Aineistona oli
kahdeksan videolle tallennettua autenttista oppituntia, joista neljä oli yläkoulun
osa-aikaisesta ja luokkamuotoisesta erityisopetuksesta ja neljä alkuopetuksen
osa-aikaisesta erityisopetuksesta. Aineiston perusteella löydettiin neljä
huumorin pääasiallista tehtävää: kasvojen säilyttäminen, palautteen
lieventäminen, oppimisen edistäminen ja hauskanpito. Kussakin luokassa
huumorin käyttötarkoitus jakautui vielä tarkempiin ja yksityiskohtaisempiin
tehtäviin. Yhteensä luokittelu sisälsi 12 käyttötarkoitusta. Huumorinkäyttötavat
olivat yläkoulussa moninaisemmat kuin alkuopetuksessa, ja samoin opettaja
osallistui huumorin tuottamiseen aktiivisemmin yläkoulussa. Tulosten
perusteella huumori oli tärkeä vuorovaikutuksen sujuvoittaja
erityisopetusympäristössä. Huumoritilanteiden tarkastelu osoitti, että
erityisopetuksessa vuorovaikutus voi olla ajoittain hyvinkin vapaamuotoista,
jolloin se ei noudattanut institutionaaliselle keskustelulle tyypillisiä
vuorotteluja. | |
dc.format.extent | 92 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | vuorovaikutus | |
dc.subject.other | huumori | |
dc.subject.other | luokkahuone | |
dc.subject.other | erityisopetus | |
dc.subject.other | keskustelunanalyysi | |
dc.title | Kasvojen suojelua ja hauskanpitoa : keskustelunanalyyttinen tutkimus huumorin rakentumisesta alkuopetuksen ja yläkoulun erityisopetuksessa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201005271958 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.subject.method | Keskustelunanalyysi | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | huumori | |
dc.subject.yso | erityisopetus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |