Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorHaukka, Vuokko
dc.date.accessioned2010-05-27T14:32:04Z
dc.date.available2010-05-27T14:32:04Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1130047
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23833
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella huumorin rakentumista alkuopetuksen ja yläkoulun erityisopetusympäristöissä ja keskittyä erityisesti siihen, millaisissa eri tarkoituksissa huumoria käytetään. Lisäksi selvitettiin, millaisia eroja ja yhtäläisyyksiä huumorin rakentumisessa ilmeni kahdessa tarkastelemassani ikäluokassa. Huumori ymmärrettiin tässä tutkimuksessa pohjimmiltaan sosiaaliseksi ilmiöksi ja näin ollen sitä tutkittiin tiukasti kiinni vuorovaikutuksellisessa kontekstissaan. Aiheen valinta perustui ennen kaikkea siihen, että huumoria erityisopetusympäristöissä tutkittu aiemmin vähän. Menetelmänä käytettiin keskustelunanalyysia. Aineistona oli kahdeksan videolle tallennettua autenttista oppituntia, joista neljä oli yläkoulun osa-aikaisesta ja luokkamuotoisesta erityisopetuksesta ja neljä alkuopetuksen osa-aikaisesta erityisopetuksesta. Aineiston perusteella löydettiin neljä huumorin pääasiallista tehtävää: kasvojen säilyttäminen, palautteen lieventäminen, oppimisen edistäminen ja hauskanpito. Kussakin luokassa huumorin käyttötarkoitus jakautui vielä tarkempiin ja yksityiskohtaisempiin tehtäviin. Yhteensä luokittelu sisälsi 12 käyttötarkoitusta. Huumorinkäyttötavat olivat yläkoulussa moninaisemmat kuin alkuopetuksessa, ja samoin opettaja osallistui huumorin tuottamiseen aktiivisemmin yläkoulussa. Tulosten perusteella huumori oli tärkeä vuorovaikutuksen sujuvoittaja erityisopetusympäristössä. Huumoritilanteiden tarkastelu osoitti, että erityisopetuksessa vuorovaikutus voi olla ajoittain hyvinkin vapaamuotoista, jolloin se ei noudattanut institutionaaliselle keskustelulle tyypillisiä vuorotteluja.
dc.format.extent92 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othervuorovaikutus
dc.subject.otherhuumori
dc.subject.otherluokkahuone
dc.subject.othererityisopetus
dc.subject.otherkeskustelunanalyysi
dc.titleKasvojen suojelua ja hauskanpitoa : keskustelunanalyyttinen tutkimus huumorin rakentumisesta alkuopetuksen ja yläkoulun erityisopetuksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201005271958
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.subject.methodKeskustelunanalyysi
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysohuumori
dc.subject.ysoerityisopetus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot