Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorAnttila, Risto
dc.contributor.authorEskelinen, Juuso
dc.date.accessioned2010-05-26T10:40:17Z
dc.date.available2010-05-26T10:40:17Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1129830
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23763
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää toiminnallisuuden merkitystä matematiikan oppimisessa. Tutkimuksessa haluttiin selvittää onko toiminnallisuudella niin suuri merkitys matematiikan oppimisessa kuin usein alaan liittyvässä tutkimuskirjallisuudessa esitetään. Tutkimus on toimintatutkimus. Toiminnallisuuden tutkimiseksi toteutettiin geometrian opetuspaketti, jonka vaikutuksia selvitettiin oppilaille tehdyillä testeillä ja kysymyksillä. Työ on laadullinen tutkimus. Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että oppilaat pitävät toiminnallisuutta tärkeänä osana matematiikan oppimista. Oppilaan innostus kasvaa, kun hän pääsee itse erilaisia toimintavälineitä käyttäen tutustumaan matematiikan aiheisiin. Kävi myös ilmi, että toiminnallisen matematiikan avulla voidaan lisätä matematiikan oppimiseen liittyviä positiivisia tunteita ja motivaatiota matematiikan oppimista kohtaan. Tutkimusta varten luotu opetuspaketti osoittautui toimivaksi. Tutkimustulokset ovat linjassa monien matematiikkapedagogien näkemysten kanssa siitä, että toiminnallisuus on monessa mielessä käyttökelpoinen lähestymistapa matematiikan opetuksessa. Toiminnallista, konkreettista opetusta on syytä toteuttaa myös vanhempien oppilaiden kanssa, ei vain esi- ja alkuopetuksessa.fi
dc.format.extent133 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.titleToiminnallista geometriaa : opetuskokeilu 6-luokkalaisille
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201005261927
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoVarga-Neményi-menetelmä
dc.subject.ysomatematiikka
dc.subject.ysogeometria
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysotoiminnallisuus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot