dc.contributor.author | Valtonen, Mikko | |
dc.date.accessioned | 2010-05-14T07:36:05Z | |
dc.date.available | 2010-05-14T07:36:05Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1129460 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23484 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksessa puolustetaan näkemystä demokraattisen kasvatuksen moraalisesta
velvoittavuudesta sekä vaatimusta epädemokraattisten kasvatuskäytäntöjen radikaalista uudistamisesta. Taustamotiivina on kriittinen suhtautuminen nykyisissä kasvatus- ja koulutusrakenteissa vallitsevia valtasuhteita kohtaan, jotka ovat tänäkin päivänä monella tapaa, ainakin demokratian näkökulmasta, puutteelliset.
Demokratian ja kasvatuksen suhdetta lähestytään tutkimuksessa filosofisesta
näkökulmasta muodostaen teoriaa radikaalista demokraattisesta kasvatuksesta.
Avainasemassa on aikaisempien teorioiden – tärkeimpinä Paulo Freiren, Erich
Frommin, John Deweyn ja Immanuel Kantin filosofia sekä pragmatismi – luova
rekonstruktio. Tavoitteena on filosofian alkuperäisen merkityksen eli viisauden
rakastamisen hengessä pyrkiä hahmottamaan teoreettisesti ja ilman empiiristä aineistoa demokratian kannalta arvokkaita kasvatusideaaleita ja -tavoitteita.
Tutkimuksen tulosavaruudeksi muodostui seitsemän radikaalin demokraattisen
kasvatuksen ulottuvuutta. Näihin kuuluivat demokratia radikaalina ja progressiivisena elämänmuotona, terapeuttis-vapauttava kasvatusnäkemys, melioristinen maailmankuva, itsekriittisen järjen ihanne, toivo kasvatuksen perusasenteena, rauhan ja väkivallattomuuden ihanne sekä teorian ja käytännön synteesi. Kyseisten piirteiden sisältymistä kasvatukseen voidaan tämän tutkimuksen perusteella pitää avainedellytyksinä demokraattisen kasvatuksen toteutumiselle. | |
dc.format.extent | 82 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | demokraattinen kasvatus | |
dc.subject.other | kasvatustavoitteet | |
dc.subject.other | kasvatusfilosofia | |
dc.subject.other | kriittinen pedagogiikka | |
dc.subject.other | kasvatuksen kriittinen teoria | |
dc.title | Radikaali demokraattinen kasvatus : tutkimus viisaasta kasvatuksesta | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201005141810 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatustiede | fi |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | demokratia | |
dc.subject.yso | kasvatus | |
dc.subject.yso | kasvatustavoitteet | |
dc.subject.yso | kasvatusfilosofia | |
dc.subject.yso | kriittinen pedagogiikka | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |