Radikaali demokraattinen kasvatus : tutkimus viisaasta kasvatuksesta

Abstract
Tutkimuksessa puolustetaan näkemystä demokraattisen kasvatuksen moraalisesta velvoittavuudesta sekä vaatimusta epädemokraattisten kasvatuskäytäntöjen radikaalista uudistamisesta. Taustamotiivina on kriittinen suhtautuminen nykyisissä kasvatus- ja koulutusrakenteissa vallitsevia valtasuhteita kohtaan, jotka ovat tänäkin päivänä monella tapaa, ainakin demokratian näkökulmasta, puutteelliset. Demokratian ja kasvatuksen suhdetta lähestytään tutkimuksessa filosofisesta näkökulmasta muodostaen teoriaa radikaalista demokraattisesta kasvatuksesta. Avainasemassa on aikaisempien teorioiden – tärkeimpinä Paulo Freiren, Erich Frommin, John Deweyn ja Immanuel Kantin filosofia sekä pragmatismi – luova rekonstruktio. Tavoitteena on filosofian alkuperäisen merkityksen eli viisauden rakastamisen hengessä pyrkiä hahmottamaan teoreettisesti ja ilman empiiristä aineistoa demokratian kannalta arvokkaita kasvatusideaaleita ja -tavoitteita. Tutkimuksen tulosavaruudeksi muodostui seitsemän radikaalin demokraattisen kasvatuksen ulottuvuutta. Näihin kuuluivat demokratia radikaalina ja progressiivisena elämänmuotona, terapeuttis-vapauttava kasvatusnäkemys, melioristinen maailmankuva, itsekriittisen järjen ihanne, toivo kasvatuksen perusasenteena, rauhan ja väkivallattomuuden ihanne sekä teorian ja käytännön synteesi. Kyseisten piirteiden sisältymistä kasvatukseen voidaan tämän tutkimuksen perusteella pitää avainedellytyksinä demokraattisen kasvatuksen toteutumiselle.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2010
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201005141810Use this for linking
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share