Suomalainen musiikki Japanissa: viennin rakenne, ongelmat ja mahdollisuudet
Työssä tutkittiin suomalaisen musiikin Japanin-vientiä ja Japanin musiikkimarkkinoiden viennin kannalta olennaisia rakenteita. Suomen Japanin-vientiä tarkasteltiin sen rakenteen, ongelmien ja mahdollisuuksien kautta. Näitä tietoja etsittiin kirjallisista lähteistä sekä empiirisen jatkotutkimuksen tarpeisiin että jo nykyisellään suomalaisten musiikkiyhtiöiden Japanin-viennin tueksi. Aineistona toimivat pääasiassa aiemmat Japaniin suuntautuvan musiikkiviennin tutkimukset, kulttuuriviennin viranomaisselvitykset sekä japanilaiset, suomalaiset ja kansainväliset tilastot. Aiempaan kirjallisuuteen nojaaminen havaittiin vaikeaksi, sillä olemassa olevien Japanin-musiikkivientitutkimusten havaittiin olevan sekä vähälukuisia että toteutukseltaan ongelmallisia. Myös japaninkielisten lähteiden ja haastattelujen vähäisyys kaventaa niiden näkökulmia. Tutkielman tuloksina havaittiin Suomen Japanin-viennin
keskittyvän äänitemyynnin osalta lähinnä lisensointiin, mikä jättää suurimman osan myyntivoitoista ja suorista kuluttajakontakteista muille kuin suomalaistahoille. Tämä johtunee paitsi ulkomaisen musiikin vähäisestä menekistä Japanissa sekä myös suomalaisten musiikkiviejien yleisestä ongelmasta eli erityisesti Japani-kohtaisen liiketoimintaosaamisen ja
taloudellisten resurssien puutteesta. Suomen Japanin-viennin hyödyntämättöminä mahdollisuuksina havaittiin erityisesti Japani-kohtaisen liiketoimintaosaamisen parantaminen ja eri vientitoimijoiden entistä laajempi ja toimialarajat ylittävä yhteistyö. Jatkotutkimuksen kannalta hedelmällisiä näkökulmia ovat Japanin musiikkimarkkinoiden erityispiirteiden ja
kulttuurienvälisen viestinnän huomiointi, sillä markkinointi- ja muulla viestintäosaamisella lienee keskeinen merkitys myös musiikkiviennissä. Toisaalta paraskaan viestijä ei välttämättä saa kaupaksi markkinoille täysin sopimatonta tuotetta. Lisäksi jatkotutkimuksessa tulisi huomioida japanilaisten musiikkialan ammattilaisten näkemykset. Parhaiten tämä onnistuisi japanin kielellä toteutetun haastattelututkimuksen avulla.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5329]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Suomen kirjaviennin kenttä : kansainväliset kirjamessut viennin välineenä
Hietikko, Heini (2013)Tutkimuksessa on hahmotettu suomalaisen kirjaviennin kenttää sen tärkeimpien toimijoiden näkemyksiin pohjautuen. Sitä varten on haastateltu toimijoita, jotka tekevät kirjavientiä ammatikseen. Tutkimuksen teoreettisena ... -
Politiikka urbaanissa betonilähiössä
Pekonen, Kyösti (Jyväskylän yliopisto, 1998) -
"Sä luulet, että sulla on diili" : kulttuurienvälinen viestintä Suomen Japanin-musiikkiviennissä ja markkinoiden erityispiirteet
Kohonen, Jani (2021)Vaikka Japani on maailman toiseksi suurin musiikkimarkkina-alue, ei Japanin-musiikkivientiä ole juurikaan tutkittu, etenkään viestinnän näkökulmasta. Työssä tutkittiin kulttuurierojen vaikutusta Suomen Japanin-musiikkiviennin ... -
Monta polkua musiikkiin : tonaalisen musiikin perusrakenteiden kehittyminen musiikin tuottamis- ja improvisaatiotehtävissä ikävuosina 6-11
Paananen, Pirkko (Jyväskylän yliopisto, 2003)Pirkko Paananen selvittää musiikkikasvatuksen väitöskirjatyössään, kuinka 6-11-vuotiaat lapset hahmottavat tonaalisen musiikin perusrakenteita improvisoidessaan omia rytmejään ja melodioitaan, lyödessään ’tahtia’ erilaisiin ... -
Modelling and prediction of perceptual segmentation
Hartmann, Martín Ariel (University of Jyväskylä, 2017)While listening to music, we somehow make sense of a multiplicity of auditory events; for example, in popular music we are often able to recognize whether the current section is a verse or a chorus, and to identify the ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.