"Kai kuulun semmosiin sekatyöläisiin" : ammatillinen identiteetti matkailualaa opiskelevien ja matkailutyötä tekevien kokemana
Tutkielman tavoitteena oli kuvata matkailualan perustutkinnon suorittaneen matkailupalvelujen tuottajan kokemusta ammatillisesta identiteetistään ammatillisen kasvun ja kehittymisen eri vaiheissa. Tavoitteena oli myös ymmärtää, millaisia aineksia matkailualan perustutkinnon suorittaminen on antanut opiskelijoiden ammatillisen identiteetin kehittymiselle ja subjektiksi tulemiselle.
Tutkimusmetodina oli fenomenologis-hermeneuttinen lähestymistapa, jossa analyysin kohteena olivat tutkittavien kerrotut ja kirjoitetut kokemukset. Tutkimukseen osallistui kahdeksan henkilöä, joista neljä matkailualan perustutkintoa suorittavaa aikuisopiskelijaa ja neljä saman tutkinnon aiemmin suo-rittanutta matkailualan ammattilaista.
Tutkimustuloksissa kävi ilmi, että ammatillinen identiteetti neuvotellaan
identiteetin persoonallisen ja sosiaalisen konstruktion välisessä vuoropuhelussa. Diskurssin osapuolten painoarvo vaihtelee yksilön elämäntilanteen ja sosiodemografisten taustatekijöiden perusteella. Noviisien ammatillinen identiteetti painottuu sosiaalisen konstruktion varaan, kun taas kokeneet ammattilaiset perustavat identiteettinsä yksilöllisyyteensä ja vahvaan subjektiviteettiinsa. Analyysin kautta aineistosta löytyi neljä erilaista ammatillisen identiteetin tyyppiluokkaa: 1) sitoutunut ammattilainen, 2) sopeutuja, 3) uuden mahdolli-suuden tavoittelija ja 4) hapuilija.
Tulosten perusteella formaalin koulutuksen tärkeimmät pedagogiset teot
ammatillisen identiteetin ja subjektiksi tulemisen tukemisessa ovat rakentava palaute sekä reflektiivisten oppimiskokemusten ja laajan substanssiosaamisen mahdollistaminen. Työelämäyhteistyön kautta opiskelija saa puolestaan sa-maistumismalleja ja mahdollisuuden osallisuuden tunteeseen ammattikuntaan, ja ennen kaikkea työyhteisöön.
...
Alternative title
Ammatillinen identiteetti matkailualaa opiskelevien ja matkailutyötä tekevien kokemanaKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29771]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Tekniikan alalla opiskelevien naisten ammatillisen identiteetin diskurssit : sukupuoli osana ammatillista identiteettiä
Lehtonen, Maija (2021)Tämä laadullinen tapaustutkimus tarkastelee miesenemmistöisellä alalla opiskelevien naisten ammatillista identiteettiä ja sukupuolta osana sitä. Suomessa työelämän ja opintojen sukupuolen mukainen jakautuminen eli segregaatio ... -
Mentorointi - matka opettajana kasvamisessa : ryhmämentoroinnin merkitys opettajien ja rehtoreiden kokemana
Hiltula, Anu; Oksakari, Anu (2010) -
Osaamisen kehittäminen HR-asiantuntijoiden silmin : työntekijöiden ammatillisen identiteetin vahvistaminen itsensä johtamisella
Saarinen, Sanna; Lehtimäki, Sara (2024)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää HR-asiantuntijoiden roolia työntekijöiden osaamisen kehittämisessä liittyen itsensä johtamiseen, jota hyödyntämällä ammatillinen identiteetti voi vahvistua. Tarkoituksena oli syventää ... -
Opettajaidentiteetin rakentuminen luokan- ja musiikinopettajaksi opiskelevien kertomuksissa
Matero, Sanna-Mari (2023)Ammatillisen identiteetin muodostaminen on yksi opettajankoulutuksen tärkeimmistä tehtävistä. Tässä opinnäytetyössä kuvaan luokan- ja musiikinopettajaopiskelijoiden opettajaidentiteetin rakentumista opintojen alusta opintojen ... -
Valmistuvien erityisopettajaksi opiskelevien ammatti-identiteetti
Kähkönen, Henna (2019)Tutkimuksessa tarkastellaan valmistuvien erityisopettajaksi opiskelevien ammatti-identiteettiä, erityisopettajankoulutukseen hakeutumisen syitä ja miten ammatti-identiteetin arvioidaan kehittyneen opintojen aikana. ...