Valmistuvien erityisopettajaksi opiskelevien ammatti-identiteetti
Abstract
Tutkimuksessa tarkastellaan valmistuvien erityisopettajaksi opiskelevien ammatti-identiteettiä, erityisopettajankoulutukseen hakeutumisen syitä ja miten ammatti-identiteetin arvioidaan kehittyneen opintojen aikana. Ammatti-identiteetin käsite on laaja, joten se jaettiin kolmeen osa-alueeseen. Pääkäsitteet, joiden pohjalta tarkastelu tehdään ovat motiivit, uskomukset sekä eettiset ja moraaliset arvot.
Tutkimukseen osallistui 22 valmistuvaa kasvatustieteen maisterivaiheen opiskelijaa, joiden pääaine oli erityispedagogiikka. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella ja analysoitiin temaattisella analyysillä.
Erityispedagogiikankoulutukseen hakeutumisesta muodostui teema opintoihin liittyvät tekijät. Erityisopettajaksi valmistuvien tämän hetkistä ammatti-identiteettiä kuvasi motiiveista yhtenä teemana työn monipuolisuus ja vapaus. Heidän ammatti-identiteettiään koskevista uskomuksista näyttäytyi laajana teemana pedagogiset kyvyt. Erityisopettajaksi opiskelevien eettisistä ja moraalisista arvoista korostui teema opettajan status. Valmistuvien erityisopettajaksi opiskelevien näkemykset erityisopettajan työnkuvasta ja roolista olivat kehittyneet opintojen aikana.
Valmistuvien erityisopettajaksi opiskelevien ammatti-identiteetti ei ollut yhtenäinen. Tämä näyttäytyi erityisesti eriävinä näkemyksinä eettisten ja moraalisten arvojen osalta.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2019
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906052985Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish