Teaching foreign language to the elderly : teachers perceptions
Väestön ikääntymisen myötä eläkeikäisten ihmisten rooli on noussut tärkeään asemaan
myös vieraiden kielten oppimisessa ja opetuksessa. Ikääntyneitä oppijoita on kuitenkin
tutkittu Suomessa vielä valitettavan vähän. Poikkeuksena mainittakoon Aino Jaatisen
(2003) paljolti omaksi avukseen laatima tutkimus ikääntyneistä englannin oppijoista, jota
on käytetty pohjakirjallisuutena myös tässä tutkielmassa.
Tämän proseminaarityön päämääränä on ollut kartoittaa vieraiden kielten opettajien
havaintoja iäkkäistä oppijoista sekä heidän mahdollisesti käyttämiä opetusmetodejaan.
Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla, johon vastasi kuusi opettajaa.
Tutkimustulokset osoittivat, että opettajat olivat havainneet iäkkäissä oppijoissa
erityispiirteitä, jotka he tavalla tai toisella ottivat huomioon myös omassa opetuksessaan.
Tutkimustulokset tukivat Jaatisen tekemiä havaintoja iäkkäistä oppijoista, vaikka
tutkimusnäkökulmat olivatkin hieman erilaiset.
Yhteiskunnan tarpeiden ja aiheen tarjoamien mahdollisuuksien myötä oppiminen
eläkeiässä tarjoaa paljon mahdollisuuksia myös tulevaisuuden tutkimukselle.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5322]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Teacher perceptions of integrating EFL into primary-level Multidisciplinary Learning Modules
Christou, Andria (2020)Suomalaisen koulureformin myötä vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelma (POPS 2014) esitteli monialaiset oppimiskokonaisuudet (MOK), jotka määritettiin osaksi jokaisen peruskoulun jokavuotista opetusta. Monialaisten ... -
Teachers’ perceptions of early foreign language learning
Iso-Rautio, Valtteri (2020)Suomen perusopetuksen opetussuunnitelmaan tehtiin 2018 muutos, jonka seurauksena 2020 keväästä lähtien A1-kielen opetus aloitetaan jo ensimmäisellä ja toisella luokalla valtakunnallisesti. Opetussuunnitelmaan lisättiin ... -
Digital Game-Based-Learning in Early Foreign Language Teaching : Perceptions of teachers
Kähärä, Topias (2020)Digitaaliset pelit ja pelillisyys ovat globaalisti kasvava ilmiö, ja pelien vaikutus on väistämättä levinnyt kieltenopetukseen. Tämä koskee myös varhaista kieltenopetusta (iät 6-9), jonka piirissä pelit ja leikit ovat ... -
Teacher perceptions of foreign language speakers in the EFL classroom
Mäki-Leppilampi, Mari (2020)Vieraskielisten opiskelijoiden määrä on kasvanut suomalaisissa lukioissa nopeaa tahtia viime vuosina. Vieraskielisiä opiskelijoita on silti tutkittu melko vähän lukion kontekstissa. Lisäksi Suomessa on tutkittu hyvin vähän ... -
Peer interaction, mediation, and a view of teachers as creators of learner L2 development
Poehner, Matthew E.; Leontjev, Dmitri (Wiley-Blackwell, 2023)SLA researchers in a variety of theoretical traditions have argued that interaction is essential to supporting learner L2 (second/foreign language) development. While L2 research informed by sociocultural theory has generally ...