Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorYlisirniö, Matti
dc.date.accessioned2009-12-15T14:42:53Z
dc.date.available2009-12-15T14:42:53Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/22559
dc.description.abstract Idiomit ilmaisevat kulttuurille ominaisia ajatuksia ja siten niiden hallitseminen on tärkeä osa kielitaidon kehitystä. Viime vuosina idiomien oppimista ja opettamista onkin tutkittu melko laajasti. Tutkimuksissa on kuitenkin havaittu, että idiomien tärkeästä roolista huolimatta niiden suora opettaminen voi johtaa tilanteeseen, jossa oppilaat käyttävät niitä väärin, koska ovat erehtyneet pitämään idiomeja yleisempinä kuin ne ovat. Yksikään tutkimus ei kuitenkaan ole keskittynyt siihen, miten ja miksi opettajat käsittelevät idiomeja, minkä takia ei loppujen lopuksi tiedetä, kuinka suuri yllä kuvattu ongelma on. Tämä kandidaatin tutkielma syventyi selvittämään, mitä suomalaisen lukion englannin opettajat ajattelevat idiomeista ja niiden opettamisesta, ja kuinka nämä asenteet heijastuvat käytännön opettamiseen. Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla sähköpostihaastattelulla, jonka kaikki neljä vastaajaa olivat suomalaisten lukioiden englannin opettajia, joilla osalla oli myös yläasteen opetusta. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opettajat olivat pääosin hyvin tietoisia idiomien opettamisen luonteenomaisista riskeistä, ja he siten suosivat menetelmiä, joissa oppilaat omaksuivat idiomeja niiden kontekstissa. Toisaalta tuloksista pystyi myös päättelemään, että opetustilanne osin rajoitti opettajien mahdollisuuksia käyttää parhaina pitämiään menetelmiä.    en
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othervocabulary teachingen
dc.subject.othervocabulary learningen
dc.subject.otherformulaic sequencesen
dc.subject.otheridiomsen
dc.titleAn idiom a day keeps the doctor away : Finnish upper secondary school English teachers' attitudes towards teaching idioms
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-200912154528
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.rights.accesslevelopenAccessen


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot