dc.contributor.author | Rehunen, Silja | |
dc.date.accessioned | 2009-09-11T06:34:43Z | |
dc.date.available | 2009-09-11T06:34:43Z | |
dc.date.issued | 2008 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/21754 | |
dc.description.abstract | Internetin kasvava sisällöntarjonta ja tiukkeneva kilpailu asiakkaista pakottavat
verkkokaupat räätälöimään tarjontaansa asiakkaiden tarpeiden mukaan.
Personoinnin avulla verkkokauppa voi tarjota oikealle asiakkaalle oikeaa sisältöä
oikeaan aikaan. Tämän työn tarkoituksena oli selvittää, mitä personoinnilla
tarkoitetaan ja minkälaisia personoituja palveluja käyttäjälle voidaan tuottaa
verkkokaupassa. Tutkimusmenetelmänä työssä oli kirjallisuuskatsaus.
Tutkimustulosten perusteella personoinnille ei ole esitetty yksikäsitteistä
määritelmää, vaan personoinnin määrittelemiselle on useita eri näkökulmia. Tässä
työssä näkökulmat personoinnin määrittelemiselle jaettiin painotuksiensa
perusteella räätälöimis-, liiketoiminnalliseen ja kaupalliseen, käyttäjä-, prosessi-,
asiakassuhde-, teknologia ja oppimisnäkökulmiin.
Tutkimustuloksista ilmeni myös, että verkkokauppa voi tarjota asiakkailleen
monenlaisia personoituja palveluja heistä saatujen tietojen perusteella.
Tutkimustulosten perusteella verkkokauppojen asiakkailleen tuottamien
personoitujen palvelujen tyypit eriteltiin tässä työssä sisältö-, suosittelu-, linkki-,
kontrolli-, konteksti sekä antropomorfiseen ja käyttäjälähtöiseen ulkoasun
personointiin. Keskeistä tutkimustuloksissa oli, että verkkokauppojen yksi
yleisimmistä personoiduista palveluista on sisältöpersonointiin lukeutuva
suosittelupersonointi, jonka avulla verkkokaupan asiakkaalle suositellaan
ostotapahtuman yhteydessä valikoituja tuotteita ostettavaksi.
| en |
dc.language.iso | fin | |
dc.subject.other | suosittelupersonointi | en |
dc.subject.other | verkkokauppa | en |
dc.subject.other | räätälöinti | en |
dc.subject.other | personointi | en |
dc.title | Personointi ja personoidut palvelut verkkokaupassa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-200909073883 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Tietojärjestelmätiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Information Systems Science | en |
dc.rights.accesslevel | restrictedAccess | fi |
dc.rights.accessrights | This material has a restricted access due to copyright reasons. | en |
dc.rights.accessrights | Luettavissa tekijänoikeudellisista syistä vain Jyväskylän yliopiston Tietojenkäsittelytieteiden laitoksella. | fi |