Personointi ja personoidut palvelut verkkokaupassa
Authors
Date
2008Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons.
Internetin kasvava sisällöntarjonta ja tiukkeneva kilpailu asiakkaista pakottavat
verkkokaupat räätälöimään tarjontaansa asiakkaiden tarpeiden mukaan.
Personoinnin avulla verkkokauppa voi tarjota oikealle asiakkaalle oikeaa sisältöä
oikeaan aikaan. Tämän työn tarkoituksena oli selvittää, mitä personoinnilla
tarkoitetaan ja minkälaisia personoituja palveluja käyttäjälle voidaan tuottaa
verkkokaupassa. Tutkimusmenetelmänä työssä oli kirjallisuuskatsaus.
Tutkimustulosten perusteella personoinnille ei ole esitetty yksikäsitteistä
määritelmää, vaan personoinnin määrittelemiselle on useita eri näkökulmia. Tässä
työssä näkökulmat personoinnin määrittelemiselle jaettiin painotuksiensa
perusteella räätälöimis-, liiketoiminnalliseen ja kaupalliseen, käyttäjä-, prosessi-,
asiakassuhde-, teknologia ja oppimisnäkökulmiin.
Tutkimustuloksista ilmeni myös, että verkkokauppa voi tarjota asiakkailleen
monenlaisia personoituja palveluja heistä saatujen tietojen perusteella.
Tutkimustulosten perusteella verkkokauppojen asiakkailleen tuottamien
personoitujen palvelujen tyypit eriteltiin tässä työssä sisältö-, suosittelu-, linkki-,
kontrolli-, konteksti sekä antropomorfiseen ja käyttäjälähtöiseen ulkoasun
personointiin. Keskeistä tutkimustuloksissa oli, että verkkokauppojen yksi
yleisimmistä personoiduista palveluista on sisältöpersonointiin lukeutuva
suosittelupersonointi, jonka avulla verkkokaupan asiakkaalle suositellaan
ostotapahtuman yhteydessä valikoituja tuotteita ostettavaksi.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4987]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Palvelun personointi osana verkkokaupan käyttäjäkokemusta
Kauppinen, Miia (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia palvelun personointia osana sähköistä palvelukokemusta verkkokauppaympäristössä. Tutkimuksessa tutkittiin myös sähköisen palvelun laadun vaikutusta asiakkaan tyytyväisyyteen ... -
Personointi ja suosittelujärjestelmät elektronisessa liiketoiminnassa
Hjelt, Tuomas (2016)Verkkokaupoilla on erilaisia keinoja tehostaa liiketoimintaansa, ja ne poikkeavat vanhoista malleista ja mukautuvat koko ajan uusien teknologioiden myötä. Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, kuinka personointia ja ... -
Käytettävyyden vaikutus asiakkaan käyttäjäkokemukseen verkkokaupassa
Karhunen, Niko (2020)Verkostoituva maailma ja kasvava kilpailu verkkokauppojen välillä asettaa verkkokauppojen suunnittelijoille entistä enemmän haasteita tuoda oma palvelunsa muiden tietoisuuteen. Verkkokauppojen menestystä ei voi enää taata ... -
Vaikuttajamarkkinoinnin keskeiset vaikutukset kuluttajan ostopäätökseen verkkokaupassa
Liimatainen, Oona (2020)Tässä tutkielmassa tutkittiin vaikuttajamarkkinoinnin keskeisiä vaikutuksia kuluttajan ostopäätökseen verkkokaupassa systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman tavoitteena oli myös selvittää, miksi vaikuttajamar ... -
Vastuullinen kuluttaminen verkkokauppaympäristössä : haastattelututkimus nuorten kuluttajien vastuullisuudesta verkkokaupassa
Hyvönen, Oona (2020)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä vastuullisuuden roolista kuluttajan ostopäätösprosessissa verkkokauppaympäristössä. Yhä useampi kuluttaja kokee ympäristöön liittyvät huolenaiheet tärkeiksi ja ajankohtaisiksi, ...