Personointi ja personoidut palvelut verkkokaupassa
Tekijät
Päivämäärä
2008Pääsyrajoitukset
Luettavissa tekijänoikeudellisista syistä vain Jyväskylän yliopiston Tietojenkäsittelytieteiden laitoksella.
Internetin kasvava sisällöntarjonta ja tiukkeneva kilpailu asiakkaista pakottavat
verkkokaupat räätälöimään tarjontaansa asiakkaiden tarpeiden mukaan.
Personoinnin avulla verkkokauppa voi tarjota oikealle asiakkaalle oikeaa sisältöä
oikeaan aikaan. Tämän työn tarkoituksena oli selvittää, mitä personoinnilla
tarkoitetaan ja minkälaisia personoituja palveluja käyttäjälle voidaan tuottaa
verkkokaupassa. Tutkimusmenetelmänä työssä oli kirjallisuuskatsaus.
Tutkimustulosten perusteella personoinnille ei ole esitetty yksikäsitteistä
määritelmää, vaan personoinnin määrittelemiselle on useita eri näkökulmia. Tässä
työssä näkökulmat personoinnin määrittelemiselle jaettiin painotuksiensa
perusteella räätälöimis-, liiketoiminnalliseen ja kaupalliseen, käyttäjä-, prosessi-,
asiakassuhde-, teknologia ja oppimisnäkökulmiin.
Tutkimustuloksista ilmeni myös, että verkkokauppa voi tarjota asiakkailleen
monenlaisia personoituja palveluja heistä saatujen tietojen perusteella.
Tutkimustulosten perusteella verkkokauppojen asiakkailleen tuottamien
personoitujen palvelujen tyypit eriteltiin tässä työssä sisältö-, suosittelu-, linkki-,
kontrolli-, konteksti sekä antropomorfiseen ja käyttäjälähtöiseen ulkoasun
personointiin. Keskeistä tutkimustuloksissa oli, että verkkokauppojen yksi
yleisimmistä personoiduista palveluista on sisältöpersonointiin lukeutuva
suosittelupersonointi, jonka avulla verkkokaupan asiakkaalle suositellaan
ostotapahtuman yhteydessä valikoituja tuotteita ostettavaksi.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5335]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Palvelun personointi osana verkkokaupan käyttäjäkokemusta
Kauppinen, Miia (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia palvelun personointia osana sähköistä palvelukokemusta verkkokauppaympäristössä. Tutkimuksessa tutkittiin myös sähköisen palvelun laadun vaikutusta asiakkaan tyytyväisyyteen ... -
Personointi ja suosittelujärjestelmät elektronisessa liiketoiminnassa
Hjelt, Tuomas (2016)Verkkokaupoilla on erilaisia keinoja tehostaa liiketoimintaansa, ja ne poikkeavat vanhoista malleista ja mukautuvat koko ajan uusien teknologioiden myötä. Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, kuinka personointia ja ... -
Consumer behavior with augmented reality in retail : a review and research agenda
Lavoye, Virginie; Mero, Joel; Tarkiainen, Anssi (Routledge, 2021)Driven by the rapid technological development and adoption of augmented reality (AR) in retail, academic research has grown rapidly. Our purpose is to understand the reasons why consumers use augmented reality in retail ... -
Personalization and hedonic motivation in creating customer experiences and loyalty in omnichannel retail
Tyrväinen, Olli; Karjaluoto, Heikki; Saarijärvi, Hannu (Elsevier, 2020)This study examines the effects of personalization and hedonic motivation on customer experience and its loyalty outcomes in omnichannel retail context. The study develops eight hypotheses which are tested using two survey ... -
Customer personalization driven content management system
Bazanov, Ilia (2017)Customer information can be used to tailor products, services and consumption experiences to fit the specific needs and tastes of customers. Website personalization allows changing radically the attitude of a website for ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.