Auditory duration discrimination in children with reading disorder, attention deficit or both
Julkaistu sarjassa
Jyväskylä studies in education, psychology and social researchTekijät
Päivämäärä
2009Oppiaine
PsykologiaTiina Huttunen-Scott tutki väitöskirjassaan kuulonvaraisen keston erottelun ongelmien esiintymistä lapsilla, joilla on vaikeuksia joko lukemisessa, tarkkaavaisuudessa tai molemmissa. Kuullun erottelun ongelmat voivat vaikuttaa puheäänteiden hahmottamiseen ja prosessointiin ja johtaa vaikeuksiin lukemaan oppimisessa.Huttunen-Scott havaitsi kuullun keston erottelun olevan merkitsevästi heikentynyt lapsilla, joilla on lukemisvaikeuksia. Erottelu oli heikentynyt jopa laajemmin lapsilla, joilla on lukemisvaikeuksien ohella myös tarkkaavaisuuden ongelmia. Sen sijaan lapsilla, joilla on vain tarkkaavaisuuden ongelmia, erottelu ei ollut heikentynyt, mikä viittaa siihen, että kuulonvaraisen prosessoinnin vaikeus on lukemisvaikeuksiin liittyvä piirre.Keston erottelun ja lukemisvaikeuksien yhteydet saattavat koskea vain tiettyjä kieliryhmiä. Keston erottelu on keskeistä suomen kielessä, sillä äänteen kesto voi olla ainoa kahta muuten samanlaista sanaa erottava piirre (esim. mato-matto). Esimerkiksi englannin kielessä kestolla ei ole yhtä keskeistä roolia. Englanninkielisillä tutkituilla keston erottelun vaikeutta ei olekaan havaittu lukemisvaikeuksien yhteydessä. Espanjan kielessä kestolla on keskeinen merkitys, ja myös espanjankielisillä on havaittu kuulonvaraisen keston erottelun ongelmia lukemisvaikeuksien yhteydessä.Huttunen-Scott käytti pääasiallisena tutkimusmenetelmänä poikkeavuusnegatiivisuudeksi (mismatch negativity, MMN) nimettyä aivosähkökäyrän herätepotentiaalia. Poikkeavuusnegatiivisuus tuotetaan esittämällä poikkeavia ärsykkeitä toistettavien ääniärsykkeiden joukossa. Poikkeavuusnegatiivisuus havaitaan aivojen reagoidessa muutokseen kuulonvaraisessa informaatiossa. Poikkeavuusnegatiivisuuden ohella Huttunen-Scott tutki keston erottelua käyttäytymistason tehtävällä, jossa havaittiin myös vaikeuksia lukemisvaikeuksien yhteydessä. Lisäksi poikkeavuusnegatiivisuuden arvojen ja käyttäytymistason mittarin välillä oli merkitseviä yhteyksiä.
...
Auditory processing has been suggested as one possible cause of readingdisorder (RD). The studies of this thesis investigated auditory processing skillsin children with RD as well as in children with attention deficit (AD). Durationwas chosen as the stimulus feature since duration has a central role in Finnish.In the first study an event-related potential (ERP) peak called mismatchnegativity (MMN) was measured in controls and children with RD or AD. Nosignificant differences in the MMN amplitudes or latencies were found betweenthe groups, but the MMN peaks were more lateralized to the right hemispherein the control group, whereas in the RD group the MMNs were morepronounced in the left hemisphere. In the second study stricter group selectioncriteria were applied in order to investigate whether the MMNs of participantswith either “pure” RD or AD differ from those of participants with both typesof problems. MMNs of participants with RD were diminished as compared tothose of the controls in frontal and central channels in the right hemisphere.In addition, the MMNs of the participants with comorbid RD and AD wereattenuated in both hemispheres and in all frontal and central channels. TheMMNs of the AD group did not differ from those of controls in amplitude, butthe MMN peaks appeared earlier in this group. In the third study a behavioralspeech duration discrimination task was introduced to the participants inaddition to the MMN experiment in order to explore whether behavioral andERP tasks provide similar results concerning the duration processing inparticipants with either RD, AD or both.MMNs with bigger amplitudes as wellas superior behavioral duration discrimination were observed in participantswith AD as compared to those with RD or both RD and AD. The results of thestudies suggest a duration discrimination deficiency in Finnish children withRD, whereas no such problem was found in children with “pure” AD.
...
Julkaisija
University of JyväskyläISBN
978-951-39-3658-7ISSN Hae Julkaisufoorumista
0075-4625Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Väitöskirjat [3598]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Auditory P3a response to native and foreign speech in children with or without attentional deficit
Azaiez, Najla; Loberg, Otto; Hämäläinen, Jarmo A.; Leppänen, Paavo H.T. (Elsevier, 2023)The aim of this study was to investigate the attentional mechanism in speech processing of native and foreign language in children with and without attentional deficit. For this purpose, the P3a component, cognitive ... -
Group-based intervention on attention and executive functions in the school context
Paananen, Mika; Aro, Tuija; Närhi, Vesa; Aro, Mikko (Routledge, 2018)The objective of the study was to examine the effects of a group-based behavioural, cognitive and skills training intervention (Maltti) provided in schools for elementary school pupils with attention and executive function ... -
What information should I look for again? : Attentional difficulties distracts reading of task assignments
Hautala, Jarkko; Loberg, Otto; Azaiez, Najla; Taskinen, Sara; Tiffin-Richards, Simon P.; Leppänen, Paavo H.T. (Elsevier, 2019)This large-scale eye-movement study (N = 164) investigated how students read short task assignments to complete information search problems and how their cognitive resources are associated with this reading behavior. These ... -
Bright light therapy versus physical exercise to prevent co-occurring depression in adolescents and young adults with attention-deficit/hyperactivity disorder : a multicentre, three-arm, randomised controlled, pilot phase-IIa trial
Mayer, Jutta S.; Kohlhas, Laura; Stermann, Jacek; Medda, Juliane; Brandt, Geva A.; Grimm, Oliver; Pawley, Adam D.; Asherson, Philip; Palacio Sanchez, Judit; Richarte, Vanesa; Bergsma, Douwe; Koch, Elena D.; Muntaner-Mas, Adrià; Ebner-Priemer, Ulrich W.; Kieser, Meinhard; Retz, Wolfgang; Ortega, Francisco B.; Colla, Michael; Buitelaar, Jan K.; Kuntsi, Jonna; Ramos-Quiroga, Josep A.; Reif, Andreas; Freitag, Christine M. (Springer Science and Business Media LLC, 2024)Depression is common in attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD), but preventive behavioural interventions are lacking. This randomised controlled, pilot phase-IIa trial aimed to study a physical exercise intervention ... -
Dictating the boundaries of ab/normality : a critical discourse analysis of the diagnostic criteria for Attention Deficit Hyperactivity Disorder and Hyperkinetic Disorder
Freedman, Justin E.; Honkasilta, Juho (Routledge, 2017)In this article we report the findings of a critical discourse analysis of the diagnostic criteria for attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) and hyperkinetic disorder (HD) in two clinical manuals – Diagnostic and ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.