Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorHuttunen-Scott, Tiina
dc.date.accessioned2009-08-26T11:44:17Z
dc.date.available2009-08-26T11:44:17Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.isbn978-951-39-3658-7
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1109509
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/21621
dc.description.abstractTiina Huttunen-Scott tutki väitöskirjassaan kuulonvaraisen keston erottelun ongelmien esiintymistä lapsilla, joilla on vaikeuksia joko lukemisessa, tarkkaavaisuudessa tai molemmissa. Kuullun erottelun ongelmat voivat vaikuttaa puheäänteiden hahmottamiseen ja prosessointiin ja johtaa vaikeuksiin lukemaan oppimisessa.Huttunen-Scott havaitsi kuullun keston erottelun olevan merkitsevästi heikentynyt lapsilla, joilla on lukemisvaikeuksia. Erottelu oli heikentynyt jopa laajemmin lapsilla, joilla on lukemisvaikeuksien ohella myös tarkkaavaisuuden ongelmia. Sen sijaan lapsilla, joilla on vain tarkkaavaisuuden ongelmia, erottelu ei ollut heikentynyt, mikä viittaa siihen, että kuulonvaraisen prosessoinnin vaikeus on lukemisvaikeuksiin liittyvä piirre.Keston erottelun ja lukemisvaikeuksien yhteydet saattavat koskea vain tiettyjä kieliryhmiä. Keston erottelu on keskeistä suomen kielessä, sillä äänteen kesto voi olla ainoa kahta muuten samanlaista sanaa erottava piirre (esim. mato-matto). Esimerkiksi englannin kielessä kestolla ei ole yhtä keskeistä roolia. Englanninkielisillä tutkituilla keston erottelun vaikeutta ei olekaan havaittu lukemisvaikeuksien yhteydessä. Espanjan kielessä kestolla on keskeinen merkitys, ja myös espanjankielisillä on havaittu kuulonvaraisen keston erottelun ongelmia lukemisvaikeuksien yhteydessä.Huttunen-Scott käytti pääasiallisena tutkimusmenetelmänä poikkeavuusnegatiivisuudeksi (mismatch negativity, MMN) nimettyä aivosähkökäyrän herätepotentiaalia. Poikkeavuusnegatiivisuus tuotetaan esittämällä poikkeavia ärsykkeitä toistettavien ääniärsykkeiden joukossa. Poikkeavuusnegatiivisuus havaitaan aivojen reagoidessa muutokseen kuulonvaraisessa informaatiossa. Poikkeavuusnegatiivisuuden ohella Huttunen-Scott tutki keston erottelua käyttäytymistason tehtävällä, jossa havaittiin myös vaikeuksia lukemisvaikeuksien yhteydessä. Lisäksi poikkeavuusnegatiivisuuden arvojen ja käyttäytymistason mittarin välillä oli merkitseviä yhteyksiä.fi
dc.description.abstractAuditory processing has been suggested as one possible cause of readingdisorder (RD). The studies of this thesis investigated auditory processing skillsin children with RD as well as in children with attention deficit (AD). Durationwas chosen as the stimulus feature since duration has a central role in Finnish.In the first study an event-related potential (ERP) peak called mismatchnegativity (MMN) was measured in controls and children with RD or AD. Nosignificant differences in the MMN amplitudes or latencies were found betweenthe groups, but the MMN peaks were more lateralized to the right hemispherein the control group, whereas in the RD group the MMNs were morepronounced in the left hemisphere. In the second study stricter group selectioncriteria were applied in order to investigate whether the MMNs of participantswith either “pure” RD or AD differ from those of participants with both typesof problems. MMNs of participants with RD were diminished as compared tothose of the controls in frontal and central channels in the right hemisphere.In addition, the MMNs of the participants with comorbid RD and AD wereattenuated in both hemispheres and in all frontal and central channels. TheMMNs of the AD group did not differ from those of controls in amplitude, butthe MMN peaks appeared earlier in this group. In the third study a behavioralspeech duration discrimination task was introduced to the participants inaddition to the MMN experiment in order to explore whether behavioral andERP tasks provide similar results concerning the duration processing inparticipants with either RD, AD or both.MMNs with bigger amplitudes as wellas superior behavioral duration discrimination were observed in participantswith AD as compared to those with RD or both RD and AD. The results of thestudies suggest a duration discrimination deficiency in Finnish children withRD, whereas no such problem was found in children with “pure” AD.en
dc.format.extent68 sivua
dc.language.isoeng
dc.publisherUniversity of Jyväskylä
dc.relation.ispartofseriesJyväskylä studies in education, psychology and social research
dc.relation.isversionofISBN 978-951-39-3628-0
dc.subject.othermismatch negativity
dc.subject.otherMMN
dc.titleAuditory duration discrimination in children with reading disorder, attention deficit or both
dc.typeDiss.
dc.identifier.urnURN:ISBN:978-951-39-3658-7
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotVäitöskirjafi
dc.type.ontasotDoctoral dissertationen
dc.contributor.tiedekuntaYhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Social Sciencesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiainePsykologiafi
dc.relation.issn0075-4625
dc.relation.numberinseries366
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysokuulo
dc.subject.ysolukihäiriö
dc.subject.ysotarkkaavaisuus
dc.subject.ysokesto
dc.subject.ysokuuleminen
dc.subject.ysofysiologia


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot