Bringing real life English into foreign language classrooms: Language learners’ views on the use of authentic and artificial materials in the English language learning classrooms
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää vieraan kielen oppilaiden mielipiteitä ja ajatuksia erilaisten oppimateriaalien, lähinnä autenttisen materiaalin, käytöstä kielten opetuksessa. Aikaisemmat tutkimukset ovat selkeästi tuoneet esiin autenttisen oppimateriaalin positiiviset puolet ja sen tarpeellisuuden vieraan kielen opetuksessa. Nämä tutkimukset ovat keskittyneet lähinnä määrittelemään, mitä autenttisuus vieraan kielen opetuksessa on ja minkä katsotaan olevan autenttista materiaalia. Aikaisemmat tutkimukset ovat pohtineet tarkoin myös autenttisen oppimateriaalin ongelmakohtia. Tutkielma perustui kyselylomakkeeseen, jossa tiedusteltiin kahden eri luokka-asteen oppilaiden mielipiteitä siitä, miten he kokivat oppivansa vieraan kielen opetuksessa käytettävistä eri oppimismateriaaleista ja -menetelmistä. Tämän lisäksi pyrittiin selvittämään, kuinka paljon oppijat kokivat käyttävänsä autenttista materiaalia oppitunneilla. Tulokset osoittivat, että oppilaat kokivat autenttisen oppimateriaalin olevan hyödyllistä vieraan kielen opetuksessa ja sitä olevan tarpeeksi tarjolla oppitunneilla. Oppilaat eivät kuitenkaan kokeneet, että ainoastaan autenttisen oppimateriaalin käyttö edistäisi oppimista vaan lähes poikkeuksetta oppilaat kokivat keinotekoisen oppimateriaalin olevan hyödyllistä opetuksessa. Näin ollen tutkimus näyttää toteen erilaisten oppimateriaalien käytön merkityksellisyyden vieraan kielen opetuksessa.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5362]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Going into the real world : language learners' views on how foreign language teaching prepares them to use language in authentic situations
Pietilä, Katri (2014)Englannin kieli nähdään oikeutetusti maailmankielenä, sillä se on vakiinnuttanut asemansa kansainvälisen kommunikaation välineenä. Kielenkäyttö ja kommunikatiivisuus ovat olleet teoriassa vieraiden kielten opetuksen ... -
English here, English there, English everywhere : language showering material package for English language learning in early childhood education classrooms (ages 3-6)
Leppäkangas, Maiju (2024)Varhainen kielenoppiminen sijoittuu aikaan ennen oppivelvollisuuden alkamista ja se voidaan jakaa kahteen ikäryhmään: varhaisiin kielenoppijoihin (iät 7–12) sekä erityisen varhaisiin kielenoppijoihin (iät 3–6). Tämä ... -
Teaching English through Arts in upper secondary school : a photographic teaching material package
Hämäläinen, Ville (2017)Lukion opetussuunnitelma uudistui vuonna 2015. Uudistuneessa OPS:ssa kannustetaan oppiainerajat ylittävään laaja-alaiseen oppimiseen. Tämä tarjoaa uusia ja mielenkiintoisia lähestymistapoja kielenopettamiseen lukiossa. ... -
"Vähän heitettiin syvään päähän ja katottiin et uidaanko" : primary school teachers' readiness to teach early English to young learners
Hallila, Hanna (2019)Suomessa kielten opiskelu on aloitettu perinteisesti kolmannelta luokalta, joka on Euroopan viitekehyksessä verrattain myöhäinen aloitusaika. Varhennetun kieltenopetuksen puolesta puhuvat useat 2000-luvulla toteutetut ... -
Pupils Doing Language Policy: Micro-interactional insights from the English as a foreign language classroom
Amir, Alia; Musk, Nigel (Centre for Applied Language Studies, University of Jyväskylä, 2014)In this paper, we examine instances of the methods pupils deploy to do language policy in an English as a foreign language classroom in Sweden, where there is a locally practised English-only rule. Although we exemplify ...