University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Going into the real world : language learners' views on how foreign language teaching prepares them to use language in authentic situations

Thumbnail
View/Open
653.9Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Pietilä, Katri
Date
2014
Discipline
Englannin kieliEnglish

 
Englannin kieli nähdään oikeutetusti maailmankielenä, sillä se on vakiinnuttanut asemansa kansainvälisen kommunikaation välineenä. Kielenkäyttö ja kommunikatiivisuus ovat olleet teoriassa vieraiden kielten opetuksen tärkeimpiä tavoitteita jo pitkään. Tämän tutkimuksen tarkoitus oli tarkastella kielenoppijoiden näkemyksiä siitä, miten englannin kielen opetus suomalaisessa peruskoulussa valmistaa oppijoita käyttämään kieltä autenttisissa kielenkäyttötilanteissa peruskoulun jälkeen. Tarkoituksena oli myös selvittää, mitkä opetuksen osa-alueet lisäävät oppijoiden kykyä käyttää kieltä. Lisäksi tutkimus pyrki selvittämään, millaisia kielenkäyttötilanteita oppijat ovat kokeneet. Tutkimuksen tavoitteena oli myös tarkastella kielenoppijoiden näkökulmia siitä, miten englannin kielen opetus vastaa sille asetettuihin tavoitteisiin ja haasteisiin käytännön opetuksessa. Tutkielman aineisto koostuu neljästä puoli-strukturoidusta ryhmähaastattelusta, joihin osallistui 12 yhdeksäsluokkalaista englannin kielen opiskelijaa kahdesta eri peruskoulusta. Haastatteluissa oppilaita kehoitettiin tuomaan vapaasti esiin ajatuksiaan ja mielipiteitään tutkitusta aiheesta. Tutkimusaineisto analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimuksessa selvisi, että oppilaat ymmärtävät englannin kielen viestintätaitojen tärkeyden kaikessa toiminnassa nykyajan globaalissa maailmassa. Lisäksi oppilaat suhtautuvat myönteisesti englannin kielen viestintätaitojen opettamiseen ja oppimiseen. Kaikenkaikkiaan oppilaat kokivat, että englannin kielen opetus peruskoulussa antaa valmiuksia käyttää kieltä autenttisissa kielenkäyttötilanteissa. Tutkimuksen tulokset kuitenkin osoittivat useita seikkoja, jotka ilmaisivat, ettei kielenkäytön ja kommunikatiivisuuden kehitystä tueta englannin kielen opetuksessa asetetuista tavoitteista huolimatta. Tutkielman tulokset osoittivat, että englannin kielen viestintätaitojen opettamiseen ja oppimiseen tulisi kiinnittää enemmän huomiota perusopetuksen aikana. Lisäksi tutkimuksen tulokset ilmaisivat selkeän tarpeen viestintätaitojen harjoittamiseen englannin kielen opetuksessa. ...
Alternative title
Language learners' views on how foreign language teaching prepares them to use language in authentic situations
Keywords
communicative competence language ability language use foreign language teaching and learning kielenkäyttö kielitaito kielen oppiminen englannin kieli viestintätaidot
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201404021454

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23352]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Syntactic complexity in Finnish-background EFL learners’ writing at CEFR levels A1–B2 

    Khushik, Ghulam Abbas; Huhta, Ari (Walter de Gruyter GmbH, 2022)
    Eurooppalaisen viitekehyksen (EVK) merkitys kielikoulutukselle on lisännyt tutkimusta sen taitotasojen kielellisistä piirteistä; tarkempi tieto näistä piirteistä auttaisi EVK:n soveltamista opetusmateriaalien, kurssien ja ...
  • ”Englanti jyrää” : kieltenopettajien keinoja ja ehdotuksia kielivalintojen monipuolistamiseksi 

    Veivo, Outi; Pollari, Pirjo; Toomar, Jaana; Mäntylä, Katja (Helsingin yliopisto, 2021)
    Suomen kouluissa opiskellaan yhä vähemmän ja yhä harvempia vieraita kieliä. Valinnaisten kielten opiskelun suosio on laskenut, ja kielitaito on vaarassa jäädä pelkän englannin varaan. Erilaisia toimenpiteitä, kuten kielen ...
  • Linguistic compensation strategies Finnish EFL learners use in a communicative learning situation 

    Koivula, Markus (2022)
    Tämä tutkimus tutkii kielellisiä kompensaatiostrategioita kielenoppimistilanteessa. Jokainen kielen-käyttäjä hyödyntää kielenoppimisstrategioita sekä äidinkieltä käytettäessä, että vierasta kieltä opittaessa. Aiemmassa ...
  • "Ois kiva et se kattois mua ja puhuis" : cochlear implanted learners' experiences of learning English as a foreign language, a case study 

    Mikkola, Hanna (2015)
    Sisäkorvaistutteen (SI) saaneiden lasten määrä kasvaa jatkuvasti ja monet heistä opiskelevat yhtä tai jopa useampaa vierasta kieltä, yleisimmin englantia. Meillä on käsissämme ensimmäinen sukupolvi lapsia ja nuoria, jotka ...
  • ”Mitä pitäisi kehittää ja miten?” : lukiolaisten kokemuksia arvioinnista ja sen menetelmistä englannin opinnoissa 

    Pollari, Pirjo (Helsingin yliopisto, 2020)
    Opiskelija-arvioinnilla on merkittävä asema kaikkialla koulumaailmassa, niin myös suomalaisessa lukiossa. Vaikutusvaltaisesta roolistaan huolimatta arviointia ja sen käytännön toteutusta lukiossa tai lukion kieltenopetuksessa ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre