dc.contributor.author | Kaski, Maijastiina | |
dc.date.accessioned | 2009-05-28T10:30:32Z | |
dc.date.available | 2009-05-28T10:30:32Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/20135 | |
dc.description.abstract | Asenteilla ja suhtautumisella on suuria vaikutuksia kielenoppimiseen, niin motivaation kuin yleisen
innostuksenkin kannalta. Kieliasenteita on tutkittu paljon etenkin motivaation piirissä ja asenteiden
vertailua on tehty esimerkiksi eri sukupuolten ja ikäryhmien välillä. On kuitenkin monia tekijöitä,
joiden yhteydestä kieliasenteisiin ei ole paljon tietoa. Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää
millä tavoin pitkän valinnaisen kielen opiskelu vaikuttaa englannin kieleen suhtautumiseen
kahdeksannella luokalla sekä millä tavoin nuo vaikutukset eroavat tyttöjen ja poikien välillä.
Luonteeltaan kvantitatiivinen aineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla yhteensä 45
kahdeksasluokkalaiselta. Vastaukset analysoitiin tietokoneohjelmalla ja niiden avulla vertailtiin
neljää ryhmää: pitkää ruotsia lukevia poikia, lyhyttä ruotsia lukevia poikia, pitkää ruotsia lukevia
tyttöjä ja lyhyttä ruotsia lukevia tyttöjä.
Tutkimuksen mukaan kahdeksannen luokan oppilaat suhtautuivat yleisesti englantiin
varovaisen positiivisesti ja tiedostivat englannin osaamisen tärkeyden sekä kulttuurisessa ja
globaalissa mielessä että instrumentaalisena voimavarana. Tyttöjen suhtautuminen oli huomattavasti
positiivisempaa kuin poikien kaikilla tutkituilla osa-alueilla. Lisäksi tyttöjen kohdalla pitkän ruotsin
lukijat olivat lähes joka kohdassa lyhyen ruotsin lukijoita myönteisempiä, mutta erot eivät yltäneet
sukupuolten välillä olevien erojen tasolle eivätkä ilmenneet poikaryhmien välillä aina näin päin;
joillain osa-alueilla lyhyttä ruotsia opiskelevat pojat osoittautuivat pitkää ruotsia lukevia
myönteisemmiksi, joskus ryhmien välinen ero oli häviävän pieni ja joskus taas huomattavan suuri. | en |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | foreign language learning, | en |
dc.subject.other | learners of English as a foreign language | en |
dc.subject.other | learners of Swedish as a foreign language | en |
dc.subject.other | attitudes | en |
dc.title | Eighth-graders' attitudes towards studying English : A study of the effect of language choices and the differences between the genders | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-200905281644 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | en |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |