Travelling to the green island full of shamrocks and pubs – or not : representations of Ireland in tourism web sites
Matkailu on merkittävä tekijä elinkeinoelämässä, myös Irlannissa: kaikkiaan 5 %
irlantilaisista työskenteli vuonna 2007 matkailualalla. Internet on yhä enenevässä määrin
matkailun edistämiseen käytetty väylä. Matkailun kieli on oma diskurssinsa, jossa luodaan
tietty kuva kohdemaasta ja sen kulttuurista. Matkailua edistävissä esitteissä, oppaissa ja
WWW-sivuilla korostetaan tiettyjä asioita kun taas toiset asiat jätetään mainitsematta.
Yleinen mainontastrategia on esittää kohdemaa mahdollisimman eksoottisena ja erilaisena
kuin potentiaalisen asiakkaan oma kotimaa, jolloin korostetaan kohdemaan erikoisempia
piirteitä. Kohteeseen liittyvien stereotypioiden hyödyntäminen on myös yleistä
matkailumainonnassa.
Tässä työssä tutkittiin viittä irlantilaista WWW-sivustoa, jotka esittelevät Irlantia
potentiaalisille matkailijoille. Niiden käyttämä kieli vastaa hyvin matkailumainonnassa
yleisesti käytettyä diskurssia. Analysoitaviksi valituilla verkkosivuilla oli yhteensä 154 062
sanaa, joiden joukosta tutkittiin yleisimmin käytettyjä sanoja ja analysoitiin syitä niiden
käyttöön. Tulokset olivat osin odotettavia ja osin yllätyksellisiä. Pääosin kieli oli
tavanomaista, kun taas esimerkiksi jotkut Irlantiin kiinteästi liitetyt käsitteet, kuten neliapila,
Riverdance ja Guinness, esiintyivät teksteissä vähän tai eivät ollenkaan. Adjektiivien ja
verbien käyttö oli teksteissä tavanomaista: kummassakaan sanaluokassa ei juuri noussut esille
tavanomaisista sanoista (esim. great; is, can, has) poikkeavia sanoja. Tuloksien perusteella
Irlannin matkailusivustojen yleisimmin käytetty sana odotettavissa olevien sanojen (esim. the,
and, of, ireland) jälkeen on festival mikä voi selittyä irlantilaisten festivaalien suurella
määrällä ja niiden merkityksellä matkailijoiden matkakohteen valinnassa. Tuloksien
perusteella Irlantiin suuntautuvaa matkailua edistävillä WWW-sivustoilla käytetty kieli on
ennemminkin tavanomaista kuin yllätyksellistä.
Tutkimuksen antamia tuloksia voidaan hyödyntää matkailusivustoja suunnitellessa tai
kansallista identiteettiä tutkittaessa. Laajempaa lisätutkimusta kuitenkin tarvittaisiin, jotta
tulokset olisivat paremmin yleistettävissä. Vertaileva tutkimus irlantilaisten ja ulkomaalaisten
Irlantia matkailukohteena markkinoivien verkkosivujen välillä antaisi tietoa myös siitä,
eroavatko irlantilaisten ja ulkomaalaisten kuvaukset Irlannista toisistaan.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5358]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
A land of mystical beauty, living wonder and unrivalled adventure : representation of New Zealand through adventure tourism websites
LÄhteenmäki, Suvi (2009)Matkailu on yksi suurimmista elinkeinoista maailmassa, ja se on kasvanut huomattavalla vauhdilla viimeisten vuosikymmenten aikana. Myös Uudessa-Seelannissa matkailu on yksi maan tärkeimmistä elinkeinoaloista ja ... -
The representation of Sámi people on Finnish and Norwegian tourism websites in English
Lindholm, Maiju (2014)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia representaatioita saamelaisista rakennetaan norjalaisessa sekä suomalaisessa matkailumarkkinoinnissa englanniksi. Aineistona oli yksi kunkin maan virallisen matkailumar ... -
"Experience the real New Zealand - Maori culture as it is today" : representations of New Zealand and Maoris in Maori tourism websites
Lähteenmäki, Suvi (2012)Matkailu on maailmanlaajuisesti merkittävä ja kasvava ala. Uudessa-Seelannissa matkailulla on ollut jo pitkään merkittävä vaikutus talouteen ja koko yhteiskuntaan. Maorit ovat Uuden-Seelannin alkuperäiskansa ja ... -
Tourism, poverty, and aid : representations of the third world other in small-scale development project websites
Juffermans, Kasper (Jyväskylä University, 2009) -
The enchanted islands : a comparison of mythological traditions from Ireland and Iceland
Herd, Katarzyna (2008)