A land of mystical beauty, living wonder and unrivalled adventure : representation of New Zealand through adventure tourism websites
Matkailu on yksi suurimmista elinkeinoista maailmassa, ja se on kasvanut huomattavalla
vauhdilla viimeisten vuosikymmenten aikana. Myös Uudessa-Seelannissa matkailu on yksi
maan tärkeimmistä elinkeinoaloista ja työllistäjistä. Uudesta-Seelannista löytyy useita
erilaisiin aktiviteetteihin erikoistuneita matkailuyrityksiä. Seikkailumatkailulla on
merkittävä rooli matkailussa, esimerkiksi benji-hypystä on tullut yksi maan
matkailuikoneista. Tässä tutkimuksessa keskiössä oli seikkailumatkailun rooli Uuden-
Seelannin matkailullisen imagon luomisessa.
Internet tarjoaa nykypäivänä tärkeän markkinointikanavan, erityisesti matkailuyrityksille.
Matkailuesitteiden määrä ja merkitys on vähentynyt huomattavasti Internetin yleistyessä.
Tämä tutkielma keskittyi tutkimaan yhteensä 15 yrityksen internetsivuja, yritysten
tarjotessa monia erilaisia aktiviteetteja ja seikkailuja matkailutuotteina. Tarkastelun
kohteena oli erityisesti kieli, ja miten Uutta-Seelantia kuvattiin kielen avulla. Tarkastelu
jaettiin kahteen osaan: eksplisiittiseen ja implisiittiseen. Eksplisiittinen tarkastelu keskittyi
tutkimaan, missä kontekstissa sana Uusi-Seelanti esiintyi. Implisiittinen tarkastelu
puolestaan tutki internetsivujen tekstejä kokonaisuudessaan, ja millä tavoilla ne toivat
Uutta-Seelantia esiin. Kummassakin tulivat esiin luonnollisesti positiiviset kuvailut
yrityksestä ja sen tarjoamista aktiviteeteista. Koska lähes kaikki aktiviteetit sijoittuvat
luonnonympäristöihin, luonto ja sen kuvaileminen nousivat vahvasti esiin. Luonto on
Uuden-Seelannin keskeisin matkailuvaltti, jonka varaan myös sen markkinointi nojaa, joten
tämän tutkimuksen pohjalta seikkailumatkailuyritysten internetsivut vain vahvistavat ja
tukevat tätä asiaa.
Tutkimus tarjoaa näkökulmia kielen ja matkailun tutkimukseen internetsivujen
kontekstissa, jossa vastaavaa aikaisempaa tutkimusta ei ole vielä tehty merkittävissä
määrin. Yksittäisten sanojen ja sanaluokkien läheisempi tarkastelu voisi tarjota lisää
mielenkiintoista tutkittavaa kielen kannalta. Toisaalta myös matkailun internetsivujen
kuvien ja videoiden merkitys mielikuvien luomisessa olisi tärkeää kokonaisvaltaisemman
tutkimuksen kannalta.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5338]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
The representation of Sámi people on Finnish and Norwegian tourism websites in English
Lindholm, Maiju (2014)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia representaatioita saamelaisista rakennetaan norjalaisessa sekä suomalaisessa matkailumarkkinoinnissa englanniksi. Aineistona oli yksi kunkin maan virallisen matkailumar ... -
"Experience the real New Zealand - Maori culture as it is today" : representations of New Zealand and Maoris in Maori tourism websites
Lähteenmäki, Suvi (2012)Matkailu on maailmanlaajuisesti merkittävä ja kasvava ala. Uudessa-Seelannissa matkailulla on ollut jo pitkään merkittävä vaikutus talouteen ja koko yhteiskuntaan. Maorit ovat Uuden-Seelannin alkuperäiskansa ja ... -
Tourism, poverty, and aid : representations of the third world other in small-scale development project websites
Juffermans, Kasper (Jyväskylä University, 2009) -
“Therefore go and make disciples of all nations” (except of those who do not speak Finnish) : investigating language policies and self-representations on three websites of the Evangelical Lutheran Church of Finland
Peijonen, Pauliina (2019)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten Suomen evankelis-luterilainen kirkko suhtautuu vieraskielisiin verkkoviestintänsä perusteella. Tutkimuksessa tarkastellaan Suomen evankelisluterilaista kirkkoa yhtenä superdiversiteetin ... -
"Neutralize your native accent" : the ideological representation of accents on accent reduction websites
Riuttanen, Sanna (2019)Tämä tutkielma jatkaa amerikkalaisen sosiolingvistisen tutkimuksen ja lingvistisen antropologian perinnettä ottaessaan tutkimuksen kohteeksi kieli-ideologiat. Kieli-ideologiat ovat jaettuja uskomuksia kielistä ja niiden ...