University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

A land of mystical beauty, living wonder and unrivalled adventure : representation of New Zealand through adventure tourism websites

Thumbnail
View/Open
123.0 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
LÄhteenmäki, Suvi
Date
2009
Discipline
EnglishEnglannin kieli

 
 Matkailu on yksi suurimmista elinkeinoista maailmassa, ja se on kasvanut huomattavalla vauhdilla viimeisten vuosikymmenten aikana. Myös Uudessa-Seelannissa matkailu on yksi maan tärkeimmistä elinkeinoaloista ja työllistäjistä. Uudesta-Seelannista löytyy useita erilaisiin aktiviteetteihin erikoistuneita matkailuyrityksiä. Seikkailumatkailulla on merkittävä rooli matkailussa, esimerkiksi benji-hypystä on tullut yksi maan matkailuikoneista. Tässä tutkimuksessa keskiössä oli seikkailumatkailun rooli Uuden- Seelannin matkailullisen imagon luomisessa. Internet tarjoaa nykypäivänä tärkeän markkinointikanavan, erityisesti matkailuyrityksille. Matkailuesitteiden määrä ja merkitys on vähentynyt huomattavasti Internetin yleistyessä. Tämä tutkielma keskittyi tutkimaan yhteensä 15 yrityksen internetsivuja, yritysten tarjotessa monia erilaisia aktiviteetteja ja seikkailuja matkailutuotteina. Tarkastelun kohteena oli erityisesti kieli, ja miten Uutta-Seelantia kuvattiin kielen avulla. Tarkastelu jaettiin kahteen osaan: eksplisiittiseen ja implisiittiseen. Eksplisiittinen tarkastelu keskittyi tutkimaan, missä kontekstissa sana Uusi-Seelanti esiintyi. Implisiittinen tarkastelu puolestaan tutki internetsivujen tekstejä kokonaisuudessaan, ja millä tavoilla ne toivat Uutta-Seelantia esiin. Kummassakin tulivat esiin luonnollisesti positiiviset kuvailut yrityksestä ja sen tarjoamista aktiviteeteista. Koska lähes kaikki aktiviteetit sijoittuvat luonnonympäristöihin, luonto ja sen kuvaileminen nousivat vahvasti esiin. Luonto on Uuden-Seelannin keskeisin matkailuvaltti, jonka varaan myös sen markkinointi nojaa, joten tämän tutkimuksen pohjalta seikkailumatkailuyritysten internetsivut vain vahvistavat ja tukevat tätä asiaa. Tutkimus tarjoaa näkökulmia kielen ja matkailun tutkimukseen internetsivujen kontekstissa, jossa vastaavaa aikaisempaa tutkimusta ei ole vielä tehty merkittävissä määrin. Yksittäisten sanojen ja sanaluokkien läheisempi tarkastelu voisi tarjota lisää mielenkiintoista tutkittavaa kielen kannalta. Toisaalta myös matkailun internetsivujen kuvien ja videoiden merkitys mielikuvien luomisessa olisi tärkeää kokonaisvaltaisemman tutkimuksen kannalta.     ...
Keywords
language websites New Zealand adventure tourism
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-200912144519

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4406]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • The representation of Sámi people on Finnish and Norwegian tourism websites in English 

    Lindholm, Maiju (2014)
    Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia representaatioita saamelaisista rakennetaan norjalaisessa sekä suomalaisessa matkailumarkkinoinnissa englanniksi. Aineistona oli yksi kunkin maan virallisen matkailumar ...
  • "Experience the real New Zealand - Maori culture as it is today" : representations of New Zealand and Maoris in Maori tourism websites 

    Lähteenmäki, Suvi (2012)
    Matkailu on maailmanlaajuisesti merkittävä ja kasvava ala. Uudessa-Seelannissa matkailulla on ollut jo pitkään merkittävä vaikutus talouteen ja koko yhteiskuntaan. Maorit ovat Uuden-Seelannin alkuperäiskansa ja ...
  • Tourism, poverty, and aid : representations of the third world other in small-scale development project websites 

    Juffermans, Kasper (Jyväskylä University, 2009)
  • "Neutralize your native accent" : the ideological representation of accents on accent reduction websites 

    Riuttanen, Sanna (2019)
    Tämä tutkielma jatkaa amerikkalaisen sosiolingvistisen tutkimuksen ja lingvistisen antropologian perinnettä ottaessaan tutkimuksen kohteeksi kieli-ideologiat. Kieli-ideologiat ovat jaettuja uskomuksia kielistä ja niiden ...
  • “Therefore go and make disciples of all nations” (except of those who do not speak Finnish) : investigating language policies and self-representations on three websites of the Evangelical Lutheran Church of Finland 

    Peijonen, Pauliina (2019)
    Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten Suomen evankelis-luterilainen kirkko suhtautuu vieraskielisiin verkkoviestintänsä perusteella. Tutkimuksessa tarkastellaan Suomen evankelisluterilaista kirkkoa yhtenä superdiversiteetin ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre