The relationship between motivation and the Internet
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa kuinka vahvasti Internetin vaikutus näkyy
nykynuorten motivaatiossa, taidoissa ja asenteissa englannin kieltä kohtaan. Motivaatiota ja
Internetiä on tutkittu suhteellisen paljon, mutta enimmäkseen erikseen. Aikaisempia
tutkimuksia tähän aiheeseen liittyen löytyy täten erittäin vähän.
Tutkimus on toteutettu kyselylomakkeella, johon vastasi 21 oppijaa erään lukion viidenneltä
englannin kielen kurssilta. Lomake sisälsi sekä monivalinta- että avoimia kysymyksiä.
Tutkimus oli määrällinen siitä syystä, että tulosten haluttiin olevan edes hieman yleistettäviä.
Laadullinen tutkimus olisi vaatinut paljon laajamittaisempaa tutkimusta, johon tämän työn
puitteissa ei ollut resursseja.
Tuloksista kävi ilmi, että oppilailla oli hyvin korkea motivaatio englannin kieltä kohtaan.
Myös suuri osa kyselyyn vastanneista oli sitä mieltä, että Internet on kohentanut heidän
kielitaitoaan. Avoimissa kysymyksissä kävi ilmi, että Internet-yhteisöt, joissa voi
kommunikoida toisten kanssa, ovat suuressa suosiossa, kun taas informatiiviset Internetsivut
on vähemmän käytettyjä oppijoiden keskuudessa. Myös yhteydenpitoa ulkomaalaisiin
ystäviin pidettiin tärkeänä.
Tutkimustuloksista on toivottavasti hyötyä kieltenopettajille, jotka joutuvat pohtimaan omia
opetustyylejään sekä punnitsemaan omia opetusmetodejaan teknologian ja vanhojen
opetusmenetelmien välillä. Aihe on kuitenkin varsin tuore vielä, koska teknologiapohjainen
kieltenopiskelu on vasta saamassa jalansijaa koulumaailmassa, ja täten on äärimmäisen
tärkeää, että tulevat ja nykyiset kieltenopettajat tietävät myös itse, miten teknologia,
erityisesti Internet, toimii ja millä tavalla sen avulla saadaan nykynuoret opiskelemaan kieliä
entistä motivoituneemmin ja monipuolisemmin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
The relationship between ICT use and reading literacy : focus on 15-year-old Finnish students in PISA studies
Leino, Kaisa (University of Jyväskylä, Finnish Institute for Educational Research, 2014) -
The relationship between Internet use, online and printed newspaper reading in Finland: investigating the direct and moderating effects of gender
Taipale, Sakari (SAGE Publications, 2013)This article explores how the time spent on the Internet is associated with printed and online newspaper reading. The direct and moderating effects of gender are especially investigated. The survey data (N = 612) collected ... -
"[Grammar is] even pleasant" : Finnish upper secondary school students' attitudes towards grammar instruction as active users of internet English
Kämäräinen, Heini (2022)Kieliopin opettaminen on ollut jo kauan aikaa varsin suosittu tutkimuskohde ja usein tutkijat pyrkivät selvittämään, miten kielioppia tulisi opettaa. Kieltenopetus pyritään nykyään yhdistämään autenttisiin puhetilanteisiin, ... -
Exploration of the differences in developer experience of an IoT low-code development platform between citizen developers and professional developers
Tuominen, Niko (2023)Low- and no-code development platforms are software platforms that enable the creation of applications through graphical user interfaces rather than through traditional programming. This enables software development for ... -
"#Dontstayinschool" : learner perceptions on the connection between listening to extramural music in English and different areas of English skills
Laukkanen, Otto (2015)Vapaa-aikana tapahtuva kielenoppiminen on yhä suuremmassa roolissa nykyaikana. Sitä on jo jonkin verran tutkittu, mutta tutkimus on pääasiallisesti ollut kaikki vapaa-ajan aktiviteetit huomioon ottavaa, eikä siinä täten ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.