dc.contributor.author | Koivumäki, Jere | |
dc.date.accessioned | 2009-05-07T12:29:53Z | |
dc.date.available | 2009-05-07T12:29:53Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/20045 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa kuinka vahvasti Internetin vaikutus näkyy
nykynuorten motivaatiossa, taidoissa ja asenteissa englannin kieltä kohtaan. Motivaatiota ja
Internetiä on tutkittu suhteellisen paljon, mutta enimmäkseen erikseen. Aikaisempia
tutkimuksia tähän aiheeseen liittyen löytyy täten erittäin vähän.
Tutkimus on toteutettu kyselylomakkeella, johon vastasi 21 oppijaa erään lukion viidenneltä
englannin kielen kurssilta. Lomake sisälsi sekä monivalinta- että avoimia kysymyksiä.
Tutkimus oli määrällinen siitä syystä, että tulosten haluttiin olevan edes hieman yleistettäviä.
Laadullinen tutkimus olisi vaatinut paljon laajamittaisempaa tutkimusta, johon tämän työn
puitteissa ei ollut resursseja.
Tuloksista kävi ilmi, että oppilailla oli hyvin korkea motivaatio englannin kieltä kohtaan.
Myös suuri osa kyselyyn vastanneista oli sitä mieltä, että Internet on kohentanut heidän
kielitaitoaan. Avoimissa kysymyksissä kävi ilmi, että Internet-yhteisöt, joissa voi
kommunikoida toisten kanssa, ovat suuressa suosiossa, kun taas informatiiviset Internetsivut
on vähemmän käytettyjä oppijoiden keskuudessa. Myös yhteydenpitoa ulkomaalaisiin
ystäviin pidettiin tärkeänä.
Tutkimustuloksista on toivottavasti hyötyä kieltenopettajille, jotka joutuvat pohtimaan omia
opetustyylejään sekä punnitsemaan omia opetusmetodejaan teknologian ja vanhojen
opetusmenetelmien välillä. Aihe on kuitenkin varsin tuore vielä, koska teknologiapohjainen
kieltenopiskelu on vasta saamassa jalansijaa koulumaailmassa, ja täten on äärimmäisen
tärkeää, että tulevat ja nykyiset kieltenopettajat tietävät myös itse, miten teknologia,
erityisesti Internet, toimii ja millä tavalla sen avulla saadaan nykynuoret opiskelemaan kieliä
entistä motivoituneemmin ja monipuolisemmin. | en |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | English | en |
dc.subject.other | Internet | en |
dc.subject.other | motivation | en |
dc.title | The relationship between motivation and the Internet | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-200905071553 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | en |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |