dc.contributor.author | Leinonen, Piia | |
dc.date.accessioned | 2009-05-07T10:54:45Z | |
dc.date.available | 2009-05-07T10:54:45Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/20036 | |
dc.description.abstract | Tämän proseminaaritutkimuksen tarkoituksena oli tutkia abiturienttien motivaatiota opiskella
englantia ja ruotsia ja vertailla mahdollisia eroja vastaajien motivaatiossa kyseisiä kieliä
kohtaan. Tutkimuksessa haluttiin selvittää muun muassa sitä, kuinka suuri rooli tulevilla
ylioppilaskirjoituksilla, jatko-opiskeluilla ja tulevalla työllä on abiturienttien kielten
opiskelussa ja opiskelumotivaatiossa. Viitekehyksenä käytettiin aiempia tutkimuksia
englannin ja ruotsin opiskelumotivaatiosta ja erilaisia tapoja luokitella motivaatiota.
Keskeisimmät luokittelut, joihin vastausten vertailu pohjautui, olivat integratiivinen ja
instrumentaalinen sekä sisäinen ja ulkoinen motivaatio. Yhtenä vertailukohteena
tutkimuksessa olivat myös mahdolliset erot sukupuolten välillä.
Aineisto koostuu 29 abiturientilta saadusta vastauksesta, jotka analysoitiin laadullista
tutkimusmenetelmää käyttäen. Kyselylomakkeessa oli muutama monivalintakysymys ja loput
kysymyksistä olivat avoimia kysymyksiä, joihin vastaajat saivat omin sanoin vastata.
Vertailun helpottamiseksi englannin ja ruotsin opiskelumotivaatiosta kysytyt kysymykset
olivat vastaavanlaisia keskenään.
Tärkeimmät tutkimustulokset olivat erot integratiivisessa ja ulkoisessa motivaatiossa.
Kiinnostus englannin kieltä ja opiskelua kohtaan oli suurempi kuin ruotsin kieltä kohtaan,
joten integratiivinen motivaatio oli vahvempi englannin opiskelussa. Ulkoiset motivaattorit
vaikuttivat puolestaan enemmän ruotsin kuin englannin opiskeluun. Sukupuolten välisiä eroja
oli huomattavissa instrumentaalisessa ja ulkoisessa motivaatiossa: pojat olivat
instrumentaalisesti motivoituneempia opiskelemaan englantia kuin tytöt, ja tytöillä puolestaan
ulkoinen motivaatio oli hieman voimakkaampaa englannin opiskelussa kuin pojilla. Ruotsin
opiskelussa suurin ero oli siinä, että tytöt olivat kiinnostuneempia kielestä kuin pojat. Koska
kyseessä oli pienimuotoinen laadullinen tutkimus, lisätutkimusta kaivattaisiin selvittämään
useiden eri tekijöiden, kuten vanhempien sosio-ekonomisen taustan, vaikutusta nuorten
opiskelumotivaatioon. Myös pitkäaikaistutkimus, joka tarkastelisi ja vertailisi opiskelijoiden
motivaatiota luokka-asteelta toiselle, toisi varmasti hyödyllistä tietoa sekä opiskelijoille ja
opettajille. | en |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | foreign language learning | en |
dc.subject.other | language education | en |
dc.subject.other | language learning motivation, | en |
dc.title | A comparative study of Finnish graduating seniors’motivation to learn English and Swedish | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-200905071548 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.rights.accesslevel | openAccess | en |