University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

A comparative study of Finnish graduating seniors’motivation to learn English and Swedish

Thumbnail
View/Open
167.2 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Leinonen, Piia
Date
2009
Discipline
EnglishEnglannin kieli

 
  Tämän proseminaaritutkimuksen tarkoituksena oli tutkia abiturienttien motivaatiota opiskella englantia ja ruotsia ja vertailla mahdollisia eroja vastaajien motivaatiossa kyseisiä kieliä kohtaan. Tutkimuksessa haluttiin selvittää muun muassa sitä, kuinka suuri rooli tulevilla ylioppilaskirjoituksilla, jatko-opiskeluilla ja tulevalla työllä on abiturienttien kielten opiskelussa ja opiskelumotivaatiossa. Viitekehyksenä käytettiin aiempia tutkimuksia englannin ja ruotsin opiskelumotivaatiosta ja erilaisia tapoja luokitella motivaatiota. Keskeisimmät luokittelut, joihin vastausten vertailu pohjautui, olivat integratiivinen ja instrumentaalinen sekä sisäinen ja ulkoinen motivaatio. Yhtenä vertailukohteena tutkimuksessa olivat myös mahdolliset erot sukupuolten välillä. Aineisto koostuu 29 abiturientilta saadusta vastauksesta, jotka analysoitiin laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen. Kyselylomakkeessa oli muutama monivalintakysymys ja loput kysymyksistä olivat avoimia kysymyksiä, joihin vastaajat saivat omin sanoin vastata. Vertailun helpottamiseksi englannin ja ruotsin opiskelumotivaatiosta kysytyt kysymykset olivat vastaavanlaisia keskenään. Tärkeimmät tutkimustulokset olivat erot integratiivisessa ja ulkoisessa motivaatiossa. Kiinnostus englannin kieltä ja opiskelua kohtaan oli suurempi kuin ruotsin kieltä kohtaan, joten integratiivinen motivaatio oli vahvempi englannin opiskelussa. Ulkoiset motivaattorit vaikuttivat puolestaan enemmän ruotsin kuin englannin opiskeluun. Sukupuolten välisiä eroja oli huomattavissa instrumentaalisessa ja ulkoisessa motivaatiossa: pojat olivat instrumentaalisesti motivoituneempia opiskelemaan englantia kuin tytöt, ja tytöillä puolestaan ulkoinen motivaatio oli hieman voimakkaampaa englannin opiskelussa kuin pojilla. Ruotsin opiskelussa suurin ero oli siinä, että tytöt olivat kiinnostuneempia kielestä kuin pojat. Koska kyseessä oli pienimuotoinen laadullinen tutkimus, lisätutkimusta kaivattaisiin selvittämään useiden eri tekijöiden, kuten vanhempien sosio-ekonomisen taustan, vaikutusta nuorten opiskelumotivaatioon. Myös pitkäaikaistutkimus, joka tarkastelisi ja vertailisi opiskelijoiden motivaatiota luokka-asteelta toiselle, toisi varmasti hyödyllistä tietoa sekä opiskelijoille ja opettajille.    ...
Keywords
foreign language learning language education language learning motivation,
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-200905071548

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4192]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Communication apprehension in the EFL classroom : a study of Finnish and Finnish-Swedish upper secondary school students and teachers 

    Lahtinen, Lauri (2013)
    Tämä tutkimus käsitteli suomalaisten ja suomenruotsalaisten englannin kielen viestintäarkuutta kvantitatiivisesta ja kvalitatiivisesta näkökulmasta. Tarkoitus oli ensiksi selvittää, miten paljon eng. viestintäarkuutta ...
  • Foreign language learning disabilities : theoretical and practical tools for English teachers in Finnish upper secondary schools 

    Viskari, Katriina (2005)
  • Pirates and pronunciation : English consonant production skills of Finnish-speaking second-graders knowing no English 

    Savolainen, Jenna; Halmemies, Sofia (2019)
    Kieltenopetus varhentuu Suomessa, ja vuodesta 2020 alkaen suomalaiset lapset aloittavatkin vieraan kielen A1-opinnot jo ensimmäisellä luokalla. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, voiko lyhyt opetusinterventio ...
  • English and Finnish compared - attitudes held by future experts and teachers of English 

    Petrow, Elisa (2010)
    Kieliasenteita on tutkittu maailmalla 1960-luvulta lähtien. Tutkimusmetodit koskien kieliasenteita ovat pysyneet suhteellisen samoina siitä lähtien kun Matched guise tekniikka kehittyi. Tästä lähtien tutkimusmetodologia ...
  • From interdepe[n]dence to agency : migrants as learners of English and Finnish in Finland 

    Hakkarainen, Tiina (2011)
    Maahanmuuttajien määrä Suomessa on kasvanut räjähdysmäisesti sitten 1990-luvun. Muutos väestörakenteessa vaikuttaa myös suomalaisten koulujen arkeen ja opettajien työhön, mutta tutkimusta maahanmuuttajista erityisesti ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre