Tekoäly toimintapeleissä
Tekijät
Päivämäärä
2005Pääsyrajoitukset
Luettavissa tekijänoikeudellisista syistä vain Jyväskylän yliopiston Tietojenkäsittelytieteiden laitoksella.
Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2005.
28 s.
Kandidaatintutkielma
Tässä tutkielmassa tutkitaan toimintapelien ei-pelaajahahmojen ihmismäistä
käyttäytymistä. Ei-pelaajahahmo tarkoittaa tietokonepelin niitä hahmoja, joita
ihminen ei ohjaa. Tutkimuksen tavoitteena on koota yhteen kriteereitä ihmismäiselle
käyttäytymiselle, ja listata vaatimuksia hahmojen käyttäytymiselle käytännön tasolla.
Tutkimuksen kohteena ovat toimintapeleistä nimenomaan ensimmäisen persoonan
räiskintäpelit. Ei-pelaajahahmojen tarkastelu kohdistuu erityisesti moninpelien eipelaajahahmoihin
eli botteihin. Tutkimuksessa ei käsitellä tekoälyn toteutusta.
Akateemista tutkimusta ei-pelaajahahmojen ihmismäisestä käyttäytymisestä ei ole
juurikaan tehty, ja hahmojen tekoälyn kehitys on usein pelisuunnittelijoiden
omakohtaisen näkemyksen varassa. Tämä tutkielma perustuu eri kirjallisista lähteistä
koottuun tietoon. Aihetta käsitellään myös käyttäen esimerkkinä Quake-pelin bottien
toimintaa. Lähteiden pohjalta on luotu kategorisointi boteille tärkeistä
ominaisuuksista.
Bottien käyttäytyminen jaoteltiin kuuden kategorian alle: oppiminen ja muisti,
epätäydellisyys, liikkuminen, päätösten tekeminen, ennustaminen ja sosiaalisuus.
Soveltamalla esitettyjä käyttäytymisen vaatimuksia pelikohtaisesti voidaan luoda
älykkäästi ja johdonmukaisesti toimiva tekoäly.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
The use of artificial intelligence in customer relationship management
Laaksonen, Aatu (2020)Tässä kandidaatintutkielmassa tutkitaan tapoja, joilla tekoälyä hyödynnetään asiakkuudenhallinnassa. Tekoäly on viime vuosina kasvattanut suosiotaan merkittävästi, jonka vaikutuksena se on kehittynyt entisestään hyödyllisemmäksi ... -
Älykkäät chatbotit organisaatioiden asiakaspalvelijoina – mahdollisuus vai haaste?
Hänninen, Hanna; Junkala, Jenni (2020)Digitalisaatio ja palveluiden sähköistyminen ovat luoneet täysin uudenlaisen maailman sekä kuluttajille että organisaatioille. Asiakkaiden tarpeet muuttuvat ja monipuolistuvat, jonka vuoksi organisaatioiden on myös muutettava ... -
Lokien lajittelu koneoppivien menetelmien avulla
Hiltunen, Jouni (2022)Poikkeamantunnistus ja tietoturvapoikkeamien hallinta perustuu järjestelmistä kerättävään tapahtuma- ja lokitietoon. Tietojärjestelmien kasvava käyttö ja monimutkaisuus kasvattaa samalla kertyvää lokia ja sen keräämiseen, ... -
Tekoälyn soveltaminen sisälogistiikan automaatiojärjestelmien ohjauksessa
Anttonen, Ville-Matti (2019)Sisälogistiikka on osa organisaation logistiikkaa ja toimitusketjun hallintaa, jotka ovat keskeisessä osassa nykypäivän organisaatioiden toimintaa. Tehokas sisälogistiikan hallinta auttaa organisaatiota saavuttamaan etua ... -
Predicting aircraft arrival times with machine learning
Kiesiläinen, Jarno (2020)Tässä Pro Gradu -tutkielmassa tutkitaan lentokoneiden matka- ajan ennustamista lentodatan, lentosuunnitelmien, säädatan ja koneoppimisen avulla.
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.