Tekoäly toimintapeleissä
Tekijät
Päivämäärä
2005Pääsyrajoitukset
Luettavissa tekijänoikeudellisista syistä vain Jyväskylän yliopiston Tietojenkäsittelytieteiden laitoksella.
Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2005.
28 s.
Kandidaatintutkielma
Tässä tutkielmassa tutkitaan toimintapelien ei-pelaajahahmojen ihmismäistä
käyttäytymistä. Ei-pelaajahahmo tarkoittaa tietokonepelin niitä hahmoja, joita
ihminen ei ohjaa. Tutkimuksen tavoitteena on koota yhteen kriteereitä ihmismäiselle
käyttäytymiselle, ja listata vaatimuksia hahmojen käyttäytymiselle käytännön tasolla.
Tutkimuksen kohteena ovat toimintapeleistä nimenomaan ensimmäisen persoonan
räiskintäpelit. Ei-pelaajahahmojen tarkastelu kohdistuu erityisesti moninpelien eipelaajahahmoihin
eli botteihin. Tutkimuksessa ei käsitellä tekoälyn toteutusta.
Akateemista tutkimusta ei-pelaajahahmojen ihmismäisestä käyttäytymisestä ei ole
juurikaan tehty, ja hahmojen tekoälyn kehitys on usein pelisuunnittelijoiden
omakohtaisen näkemyksen varassa. Tämä tutkielma perustuu eri kirjallisista lähteistä
koottuun tietoon. Aihetta käsitellään myös käyttäen esimerkkinä Quake-pelin bottien
toimintaa. Lähteiden pohjalta on luotu kategorisointi boteille tärkeistä
ominaisuuksista.
Bottien käyttäytyminen jaoteltiin kuuden kategorian alle: oppiminen ja muisti,
epätäydellisyys, liikkuminen, päätösten tekeminen, ennustaminen ja sosiaalisuus.
Soveltamalla esitettyjä käyttäytymisen vaatimuksia pelikohtaisesti voidaan luoda
älykkäästi ja johdonmukaisesti toimiva tekoäly.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Tekoälyn vaikutus työtehtävien muutokseen
Karkulahti, Eemil (2018)Tässä kirjallisuuskatsauksessa tarkastellaan tekoälyn vaikutusta työtehtävien muutokseen. Tekoälyä voidaan hyödyntää jo nyt monin tavoin etenkin rutiininomaisissa ja paljon toistoa sisältävissä työtehtävissä. Samalla ... -
Fronesis ja draaman kirjoittaminen chatbotilla
Ådahl, Mariika (2018)Voiko tekoälyä hyödyntävän chatbotin eli keskustelurobotin avulla kirjoittaa draamadialogia? Opettaako chatbotin kanssa kirjoittaminen minulle fronesista eli käytännön viisautta? Kandidaatintutkielmani on katsaus ja käytännön ... -
Katsaus rakennekunnossapidon ja ennustavan analytiikan menetelmiin ja sovellutuksiin
Kariluoto, Antti (2019)Tässä kandidaatintyössätutkittiin rakennekunnossapidon (SHM, engl. Structural Health Monitoring) ja ennakoivan kunnossapidon (PHM, engl. Prognostic Health Monitoring) menetelmiä ja sovellutuksia kirjallisuuskartoituksena. ... -
Hyvä tekoäly reaaliaikaisissa strategiapeleissä
Tamminen, Aleksi (2018)Vaikka reaaliaikaiset strategiapelit ovat olleet olemassa jo pitkän ajan ei niiden tekoälyssä ole saavutettu tilaa mihin voisimme olla kunnolla tyytyväisiä. Tämän kanditutkielman tavoitteena on tutkia, miten voitaisiin ... -
Tekoälyn käyttö osaamisen hallinnassa ja rekrytoinnissa
Hagman, Eetu (2018)Tässä kandidaatin tutkielmassa tutkitaan tekoälyn käyttöä osaamisen hallinnassa ja rekrytoinnissa. Tutkielma toteutetaan kirjallisuuskatsauksena. Tekoäly on nostanut suosiotaan varsinkin yritysmaailmassa viime vuosina ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.