University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

The effect of the teacher training in subject teacher education on the teaching confidence of 2nd and 3rd year English major students

Thumbnail
View/Open
86.71 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Uusi-Rajasalo, Sanna |
Aaltonen, Eeva-Maija
Date
2008
Discipline
EnglishEnglannin kieli

 
Tutkielman tarkoituksena oli saada selville millä tavalla 2. ja 3. vuoden englannin pääaineopiskelijoiden opetusvarmuus on kehittynyt pedagogisten perusopintojen harjoittelun myötä, ja lisäksi mitkä asiat ovat vaikuttaneet positiivisesti ja mitkä negatiivisesti. Tutkimus toteutettiin Jyväskylän yliopistossa vuonna 2008. Materiaali koostui 14 tutkimushenkilön tuottamasta vapaamuotoisesta kertomuksesta, jossa he muistelivat harjoittelun eri osa-alueita ja niiden herättämiä ajatuksia ja reaktioita suhteessa opetusvarmuuteen. Tarinat kirjoitettiin yksikön 3. persoonassa ja olivat noin parin sivun mittaisia. Tuloksia analysoidessa tutkimushenkilöt jaettiin kahteen eri ryhmään; aikaisemmin opettaneisiin ja niihin, joilla ei ollut aiempaa opetuskokemusta. Tutkimuksessa kävi ilmi, että harjoittelun eri osa-alueiden vaikutus jakaantui pääosin positiivisiin ja negatiivisiin. Lisäksi joillakin osa-alueilla oli nähtävissä molemmanlaisia vaikutuksia. Opetusvarmuuteen kaikkein myönteisimmin vaikuttivat harjoittelun käytännönläheiset osiot, kuten pienoisopettajanhuonetta muistuttavat sekaryhmätapaamiset. Kielteisimmät vaikutukset olivat teoreettisimmilla osioilla, kuten luennot, sekä ohjaavien opettajien antamalla palautteella. Harjoitustuntien pitäminen ja suunnittelu saivat aikaan ristiriitaisimmat reaktiot. Aineenopettajaopiskelijoiden opettajuuden kehittymistä ei ole aikaisemmin laajalti tutkittu. Lisätutkimusta tarvittaisiin, koska opetusharjoittelu on opintojen tärkeimpiä vaiheita opettajuuden kehittymisen kannalta. Erityisesti vertailevaa tutkimusta perus- ja aineopintojen harjoittelujen välillä kaivataan. ...
Keywords
teaching confidence teacher training language education
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-200809175744

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4421]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Subject expertise among teacher students of English and Swedish : the ideal language teacher and self-efficacy beliefs 

    Tupala, Maria (2015)
    Käsitykset kielen oppimisesta ja opettamisesta ovat muuttuneet kielen rakenteita korostavista näkemyksistä yhä enemmän kommunikatiivisiksi (Abrahamsson 2009). Tämän tutkielman lähtökohtana onkin havainnoida näiden muuttuvien ...
  • English pronunciation teaching in Finnish upper secondary schools and its effect on students’ confidence to speak English 

    Hamm, Oona (2019)
    Ääntäminen on tärkeä osa kielitaitoa ja sen tärkeys korostuu erityisesti vieraita kieliä puhuttaessa. Ääntäminen vaikuttaa ymmärrettävyyteen ja puhetapa on ulkoisen olemuksen lisäksi yksi ensimmäisistä asioista, joihin ...
  • Finnish and Spanish university students’ self-perceived English pronunciation proficiency and its effects on their speaking confidence : a comparative study 

    Korhonen, Roosa (2019)
    Ääntämisellä on erityisen tärkeä merkitys puheen sujuvuuden kannalta, sillä se määrittelee puheen ymmärrettävyyttä. Tämän lisäksi ääntäminen myös paljastaa puhujasta paljon ja muodostaa usein tärkeän osan niin tämän ...
  • Subject teachers and classroom teachers' conceptions of early English teaching in Finland 

    Salo, Emmi (2022)
    Kielitaidon merkitys on kasvanut huomattavasti, mikä on korostanut kielenopetuksen tarvetta. Tämä näkyy myös perusopetuksen opetussuunnitelman muutoksessa (2019), jonka myötä ensimmäisen vieraan kielen (A1) opetus alkaa ...
  • A good idea in theory : inclusion as English subject teacher students see it 

    Niskanen, Petra (2013)
    Inkluusio on aiheena moniuloitteinen. Sen pyrkimyksenä on luoda tasa-arvoisempi yhteiskunta, sisällyttää kaikki oppilaat perusopetuksen piiriin tukitoimia lisäämällä, sekä vähentää erillisen erityisopetuksen määrää. ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre