The effect of the teacher training in subject teacher education on the teaching confidence of 2nd and 3rd year English major students
Tutkielman tarkoituksena oli saada selville millä tavalla 2. ja 3. vuoden englannin pääaineopiskelijoiden opetusvarmuus on kehittynyt pedagogisten perusopintojen harjoittelun myötä, ja lisäksi mitkä asiat ovat vaikuttaneet positiivisesti ja mitkä negatiivisesti. Tutkimus toteutettiin Jyväskylän yliopistossa vuonna 2008. Materiaali koostui 14 tutkimushenkilön tuottamasta vapaamuotoisesta kertomuksesta, jossa he muistelivat harjoittelun eri osa-alueita ja niiden herättämiä ajatuksia ja reaktioita suhteessa opetusvarmuuteen. Tarinat kirjoitettiin yksikön 3. persoonassa ja olivat noin parin sivun mittaisia. Tuloksia analysoidessa tutkimushenkilöt jaettiin kahteen eri ryhmään; aikaisemmin opettaneisiin ja niihin, joilla ei ollut aiempaa opetuskokemusta.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että harjoittelun eri osa-alueiden vaikutus jakaantui pääosin positiivisiin ja negatiivisiin. Lisäksi joillakin osa-alueilla oli nähtävissä molemmanlaisia vaikutuksia. Opetusvarmuuteen kaikkein myönteisimmin vaikuttivat harjoittelun käytännönläheiset osiot, kuten pienoisopettajanhuonetta muistuttavat sekaryhmätapaamiset. Kielteisimmät vaikutukset olivat teoreettisimmilla osioilla, kuten luennot, sekä ohjaavien opettajien antamalla palautteella. Harjoitustuntien pitäminen ja suunnittelu saivat aikaan ristiriitaisimmat reaktiot.
Aineenopettajaopiskelijoiden opettajuuden kehittymistä ei ole aikaisemmin laajalti tutkittu. Lisätutkimusta tarvittaisiin, koska opetusharjoittelu on opintojen tärkeimpiä vaiheita opettajuuden kehittymisen kannalta. Erityisesti vertailevaa tutkimusta perus- ja aineopintojen harjoittelujen välillä kaivataan.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Subject expertise among teacher students of English and Swedish : the ideal language teacher and self-efficacy beliefs
Tupala, Maria (2015)Käsitykset kielen oppimisesta ja opettamisesta ovat muuttuneet kielen rakenteita korostavista näkemyksistä yhä enemmän kommunikatiivisiksi (Abrahamsson 2009). Tämän tutkielman lähtökohtana onkin havainnoida näiden muuttuvien ... -
English pronunciation teaching in Finnish upper secondary schools and its effect on students’ confidence to speak English
Hamm, Oona (2019)Ääntäminen on tärkeä osa kielitaitoa ja sen tärkeys korostuu erityisesti vieraita kieliä puhuttaessa. Ääntäminen vaikuttaa ymmärrettävyyteen ja puhetapa on ulkoisen olemuksen lisäksi yksi ensimmäisistä asioista, joihin ... -
Subject teachers and classroom teachers' conceptions of early English teaching in Finland
Salo, Emmi (2022)Kielitaidon merkitys on kasvanut huomattavasti, mikä on korostanut kielenopetuksen tarvetta. Tämä näkyy myös perusopetuksen opetussuunnitelman muutoksessa (2019), jonka myötä ensimmäisen vieraan kielen (A1) opetus alkaa ... -
Finnish and Spanish university students’ self-perceived English pronunciation proficiency and its effects on their speaking confidence : a comparative study
Korhonen, Roosa (2019)Ääntämisellä on erityisen tärkeä merkitys puheen sujuvuuden kannalta, sillä se määrittelee puheen ymmärrettävyyttä. Tämän lisäksi ääntäminen myös paljastaa puhujasta paljon ja muodostaa usein tärkeän osan niin tämän ... -
A good idea in theory : inclusion as English subject teacher students see it
Niskanen, Petra (2013)Inkluusio on aiheena moniuloitteinen. Sen pyrkimyksenä on luoda tasa-arvoisempi yhteiskunta, sisällyttää kaikki oppilaat perusopetuksen piiriin tukitoimia lisäämällä, sekä vähentää erillisen erityisopetuksen määrää. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.