Show simple item record

dc.contributor.authorElo-Pärssinen, Krista
dc.date.accessioned2008-06-18T07:09:13Z
dc.date.available2008-06-18T07:09:13Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.isbn978-951-39-3100-1
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1061799
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/18622
dc.description.abstractThis study focuses on values and corporate social performance (CSP) in the context of large Finnish family firms. My starting point for the study is the notion that values play a key role in CSP, especially in the family business context. The main research question is: How are the values of active family business owners reflected in their family firms’ corporate social performance? To be able to answer this question, firstly we have to find answers to the following questions: Which values do the active family business owners have and what kind of CSP is there in their family business firms? The theoretical framework is built on agency and stewardship theory (institutional level), stakeholder theory (organisational level) and value theories of Rokeach and Schwartz (individual level). Also previous values and CSP studies in the family business context are reviewed. When we are discussing CSP, we are actually discussing the role of business in society. Society consists of social, economic, political and technological environments, which partly define the CSP of firms. A qualitative multiple case study approach was chosen as the research strategy, since this seemed a suitable method for addressing the research aims. The empirical cases are eight large Finnish family firms. The case data consist of interviews with an active family business owner of each company. The owners represent four different value typologies. The analysis of values and CSP revealed three typologies of value-based CSP in the family firms. Although, there were signs of more than one typology in almost every case, in each case one typology was emphasised.en
dc.description.abstractKrista Elo-Pärssinen tutki väitöstyössään suomalaisten suurten perheyritysten arvomaailmaa ja yhteiskuntavastuullista toimintaa suurissa suomalaisissa perheyrityksissä. Perheyrityksissä tavoitteena on yritystoiminnan jatkuvuus, joka vaatii vastuullisuutta sidosryhmäsuhteissa. Perheyrityksissä perinteet ja jatkuvuus tuovat uuden ulottuvuuden yhteiskuntavastuulliseen toimintaan. - Tutkittujen perheyritysten yhteiskuntavastuullinen toiminta ei ole yrityksen maineen kiillotusta ja arvostetun yrityskansalaisen aseman hakemista, vaan toimimista perheen arvojen ja yrityksen perinteiden mukaisesti, Elo-Pärssinen toteaa. Elo-Pärssinen haastatteli tutkimustaan varten kahdeksaa suuren suomalaisen perheyrityksen omistajaa, jotka toimivat joko yrityksen toimitusjohtajana tai vaikuttivat hallituksessa.fi
dc.format.extent188 sivua
dc.language.isofin
dc.publisherJyväskylän yliopisto
dc.relation.ispartofseriesJyväskylä studies in business and economics
dc.relation.isversionofISBN 978-951-39-3025-7, 978-951-3025-7 (virh.
dc.titleArvot ja yhteiskuntavastuullinen toiminta suurissa suomalaisissa perheyrityksissä : omistajan näkökulma
dc.typeDiss.
dc.identifier.urnURN:ISBN:978-951-39-3100-1
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotVäitöskirjafi
dc.type.ontasotDoctoral dissertationen
dc.contributor.tiedekuntaJyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaJyväskylä University School of Business and Economicsen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineYrittäjyysfi
dc.relation.issn1457-1986
dc.relation.numberinseries61
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysoyrittäjät
dc.subject.ysoyritykset
dc.subject.ysoyritystoiminta
dc.subject.ysoperheyritykset
dc.subject.ysoarvot
dc.subject.ysoyhteiskuntavastuu
dc.subject.ysoomistajat
dc.subject.ysososiaalinen vastuu


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record